به زودی تقریباً تمام نیم کره غربی را شیوع بیماری ساری زیکا فرا خواهد گرفت

© REUTERS / Oswaldo Rivasمبارزه با پشه های ناقل ویروس زیکا
مبارزه با پشه های ناقل ویروس زیکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شیوع بیماری ساری زیکا در نیم کره غربی

در امریکا تا کنون شش مورد ابتلا به ویروس زیکا تثبیت شده است. مریضان مبتلا به این بیماری در اروپا: در سویدن، دنمارک و سویس، نیز وجود دارند. منبع گسترش این بیماری در برازیل قرار دارد. در آنجا تا به حال نیم میلیون مبتلایان به این بیماری بستری شده اند. جهت مبارزه با بیماری نظامیان گماشته شده اند.

رهبران امریکای لاتین جهت بحث بر مسایل اقتصادی و مشارکت منطقوی گردهم آمده بودند، ولی در نتیجه شیوع بیماری ساری ویروس زیکا به موضوع عمده گردهمایی جامعه کشورهای امریکای لاتین و حوزه کارابین مبدل گشت. در حال حاضر اوضاع در برازیل نهایت پیچیده است. دیلمه روسیف، رهبر آن کشور همکاران خود را به طرح ستراتیژی مشترک و منطقوی مبارزه دعوت نمود. طوریکه تجربه نشان میدهد، اقدامات محلی، کمک نمی کنند.

روسیف اعلام داشت:" ما باید در مبارزه با ویروس همکاری نمائیم. ما در این نبرد باید نتائیج تحقیقات، تجارب و تخنالوژی ها تبادله کنیم. باید اقدامات هرچه بیشتر موثر تثبیت گردند. این یگانه کار است که ما اکنون انجام داده میتوانیم".

برازیل به منبع شیوع بیماری مبدل گشته است. بعداً موارد ابتلا به این بیماری در 20 دولت تثبیت شدند. مریضان همین اکنون در ایتالیا، سویس، سویدن و دنمارک وجود دارند. حد اقل شش مورد ابتلا به این بماری را دوکتران امریککایی تشخیص نموده اند.
ویروس باعث عارضه در نطفه میگردد و در نتیجه حجم جمجمه بطور قابل ملاحظه کاهش می یابد و با عقب مانی عقلی، انحرافات عصبی، برهم خورد حس شنوایی و چشم همرا می باشد. به گونه مثال، مقامات سلوادور به اقدامات قاطع دست زده و از زنان کشور درخواست کرده تا در جریان دوسال از باردارشدن امتناع ورزند. در برازیل با نشانه های عارضه ناشی از مرض طی چند ماه تقریباً چهارهزار طفل تولد شده اند. این 25 بار از شاخص های سال گذشته بیشتر می باشد.

ناقل ویروس زیکا پشه های ماده می باشد. انها اقلیم مرطوب و گرم دوست دارند و در حوزه های آبی گسترش می یابند. ولی اکثراً به مناطق شمالی نقل مکان می نمایند. دانشمندان برازیلی شیوه مبارزه با آنها را سنجیده اند. انها پشه های نر تغییریافته جینیتیکی آماده می سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала