تحقیقات: افسردگی روانی و اعتیاد به نیکوتین باعث بوجودآمدن ژئین های انسان نیاندرتال میگردد

© AP Photo / Martin MeissnerNeanderthal
Neanderthal - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اثرات منفی فشارهای روانی و اعتیاد به نیکوتین

جینیتیک شناسان تکاملی از پوهنتون واندیربیلت ایالت تینیسی در مجله علمی Science گزارش منتشر ساخته که مطابق آن، تمایل به افسردگی روانی و اعتیاد به نیکوتین میتوانند تحت تائثیر ژئین های تشکل یابد که انسانان معاصر از انسانان ابتدایی نیاندرتال به ارث برده اند.

دانشمندان امریکایی بعد از مطالعه تاریخچه امراض و نمونه های جینیتیکی تقریباً 28 هزار مریض به این نتیجه رسیده اند. پایگاه معلوماتی که از مریضان بدست آمده، جهت مطابقت موجودیت ژئین های انسان نیاندرتال که افریقا را قبل از انسان Homo Sapiens ترک کرده بود و در دوران یخچالی در قاره یوریشیا مسکن گزین شده بودند، بررسی شده است.

روزنامه گاردین اطلاعیه جان کاپرا دانشمند جینیتیک تکاملی از پوهنتون واندیربیلت چنین نقل نموده:"کشف عمده ما اینست که DNK (ناقل اطلاعات جینیتیکی) نیاندرتال بر انکشاف خصوصیات کلینیکی در انسانان معاصر تائثیر میکند. ما رابطه بین DNK نیاندرتال و طیف وسیع خصوصیات که شامل امراض مصوونیتی، جلدی، عصبی، روانی و تکثری می باشند، کشف نمودیم".

یکی از ژئین های نیاندرتال که دانشمندان تفکیک نموده نوع می باشد که لخته شدن خون را افزایش میدهد. این زنجیر جینیتیکی که از انکشاف مرض نسبت التیام سریع زخم جلوگیری میکند، در انسان معاصر باعث بروز خطر بلند سکته مغزی، ترامبوز و مشکل هنگام حامله گی شده میتواند.

زنجیره های دیگر که از انسانان نیاندرتال به ارث برده شده، خطر انکشاف اعتیاد به نیکوتین و امراض مختلف روانی، بشمول افسردگی میشوند. روزنامه خبر میدهد که دانشمندان از چنین کشف حیرت زده شده، به خاطریکه تنباکو در اروپا فقط 400 سال قبل بوجود امده است.

داکتر کارینا سیمونتی تحقیق کننده عمده در اخیر اظهار داشت:"مغز انسان فوق العاده پیچیده است، از همینرو چنین پیشبینی معقول خواهد بود که تحولات که شاخه دیگر انکشاف تکاملی به بار آورده، میتوانند عواقب منفی در قبال داشته باشند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала