میخائیل گورباچف 85 ساله شد

© Sputnik / Uriy Abramochkin /  مراجعه به بانک تصاویر میخاییل گورباچوف
میخاییل گورباچوف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میخائیل گورباچف اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد شوروی 2 ماه مارچ 85 ساله شد.

کمتر کسی در جهان هست که بتواند مباهات کنند و سیر تاریخ و زندگی نسل کامل را تغییر بدهد. افراد معدودی هم وجود دارند که هنگام زندگی‌شان در باره آن‌ها سرسختانه بحث می کنند. گورباچف از جمله از این‌گونه افراد است. او عضو محافل ممتاز شوروی و آخرین منشی عمومی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود و بنبادگذار ایدالوژی «طرز تفکر جدید» شد. در روز سالگرد او نباید به اشتباهات او اشاره نمود، بلکه باید دستاورد های او را خاطرنشان کرد. وی در زمان حکومت خود در 1987 سیاست «بازسازی» را راه اندازی کرد که به اصلاحات بنیادی و برقراری بازار آزاد و برگزاری انتخابات باز و نابودی حکومت انحصاری حزب کمونیست و فروپاشی شوروی انجامید.

به برکت سرنوشت، لحظات پیروزی هم نصیب گورباچف شده — وی از شخصیت‌های مسبب پایان دادن به جنگ سرد بود و به جایزه صلح نوبل نایل آمد. او همچنین دستخوش مصیبت ها و فجایع ای مانند سانحه استیشن اتمی چرنوبیل و تلاش کودتا در شوروی شده و مرگ همسر محبوبش را از سر گذراند.

اول مارچ در «بنیاد گورباچف» در مسکو مراسم معرفی کتاب ی با عنوان «گورباچف در زندگی» منتشره در بنیاد «سراسر جهان» بعمل آمد. این کتاب شامل گفته ها، نامه ها، مصاحبه ها، یادداشت‌ها و مقالات مولفان روسی و خارجی از جمله گورباچف است. میان آنها سیاستمداران مشهور و شخصیت‌های اجتماعی، نویسندگان و هنرمندان مطرح هستند. این کتاب در باره جوانب متفاوت فعالیت گورباچف، نه زندگی شخصی او حکایت می کند. یکی از مولفین کتاب گفت که «برای بعضی اشخاص، زندگی — سیاست است، ولی برای گورباچف سیاست — زندگی است».

شخص رئیس جمهور سابق شوروی در این معرفی گفت که آزادی و علنیت را مهمترین دستاورد های زندگی خود میداند و به ایده‌های بازسازی و اتنخابی که ایجاد نموده است وفادار هست و اگر پس از 1991 به قدرت می ماند «اصلاحات را از طریق تحولات، بدون هیچ گونه شوک پیاده می کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала