تیلسکوپ هابل دورترین کهکشان از جمله کهکشان های معلوم را کشف نموده است

© Photo / Robert Crain, James Geach, Andy Green and Swinburne Astronomy Productionsکهکشان
کهکشان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشف دورترین کهکشان توسط تیلسکوپ هابل

دانشمندان امریکایی در کائینات دورترین کهکشان از جمله همه کهکشان های معلوم کشف نموده که در فاصله 13،4 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. در این باره آژانس تاس خبر داده است. طوریکه ناسا در روز پنجشنبه خبر داد، این کهکشان 400 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ موجود بود.
پاسکال اویش متخصص پوهنتون ئیل گفت:"ما گام عظیم به عقب در زمان برداشتیم و به کمک تیلسکوپ هابل نسبت به آنچه که انتظار داشتیم، به مراتب بیشتر به عقب برگشتیم. ما کهکشان را دیدیم که به نام GN-z11 نامگذاری شده، در حال که عمر کائینات فقط 3% از عمر کنونی آن را تشکیل میداد".
عمر کهکشان را دانشمندان 13،8 میلیارد سال نوری ارزیابی میکنند و دورترین منبع نور معلوم تا به حال هدف محسوب میشود که در فاصله در حدود 13،2 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. کشف کهکشان نو و تعیین موقعیت آن به کمک تیلسکوپ «هابل» و «سپیتسیر» و همچنان رصدخانه نجومی کیکا، واقع در کوه ماون — کی آ در جزایر هاوایی صورت گرفته است.
دانشمندان با مطالعه معلومات دریافت شده به کمک تیلسکوپ «هابل» و «سپیتسیر» به این نتیجه رسیدند که GN-z11 به اندازه 25 مرتبه کوچکتر از کهکشان است و کتله مجموعی ستارگان موجود در ان فقط 1% کتله ستارگان در کائینالت ما می باشد. در عین حال کهکشان در مرحله تشکیل فعال ستارگان قرار دارد و این پروسه در آنجا 20 مرتبه شدیدتر، نسبت به پروسه در کهکشان، جای که فقط یک ستاه نو روشن میشود، صورت میگیرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала