برلین به دوشنبه در تربیه کادرهای پولیس برای افغانستان کمک میکند

© AP Photo / Majdi Mohammedفرانک والتر اشتاین مایر
فرانک والتر اشتاین مایر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرانک – والتر شتاینمایر وزیر خارجه المان و رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا در جریان سفر خود به آسیای مرکزی وارد دوشنبه میگردد. او در آنجا با رهبری تاجکستان مذاکرات انجام میدهد. موضوعات عمده مورد بحث – وضع همکاری دوجانبه المان – تاجکستان و مسایل مهم منطقوی خواهند بود.

تفصیل موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه تقدیم میدارد.
آخرین بار فرانک — والتر شتاینمایر در دوره اول کار به صفت وزیر خارجه المان در نوامبر سال 2006 از دوشنبه بازدید نموده بود. او در آن وقت ستراتیژی اروپایی برای آسیای مرکزی در پایتخت تاجکستان ارایه نمود و مسایل مربوط به شرکت دوشنبه در عملیات بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان را مورد بحث قرار داد. طی ده سال طیف موضواعات واضحاً تغییر کرده است.
تاجکستان در واقعیت های کنونی جیوپولیتیک به المان چه چیز میتواند پیشنهاد کند — این سوال را حالا بسیاری کارشناسان مطرح می کنند. تحلیگران اشاره میکنند که گمان نمی رود که جمهوری از نقطه نظر اقتصادی توجه برلین را بخود جلب کرده بتواند. تاجکستان به تفاوت از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان صنایع قابل ملاحظه مواد هایدروکاربنی و پوتنسیال کافی زراعتی ندارد. ولی از نقطه نظر سیاسی و طیف مسایل امنیتی دوشنبه برای المان دلچسپی خاص دارا می باشد. در امتداد دریای پنج خط بین بی نظمی و ثبات در یوریشیا عبور میکند. سیاست دان عبدالغنی مامدزیانوف عقیده دارد که فقط موضوع افغانستان شاید در مذاکرات شتاینمایر با سیاستمداران تاجکستان به موضوع عمده مبدل خواهد گشت.
سیاست دان میگوید:"قطعات نظامی المان در افغانستان قرار دارند، ولی برلین نتوانسته مساله امنیت را در افغانستان بصورت بنیادی تغییر دهد. از همینرو من فکر میکنم که جرمنی مسوولیت معین اخلاقی نسبت به حوادث جاری در افغانستان، خاصتاٌ در مناطق شمال آن بر دوش دارد. فکر میکنم که وضع در سحرحد بین تاجکستان و افغانستان نیز باعث نگرانی آنها میگردد. ماموریت نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان خاتمه یافته، ولی وضع مربوط به تامین امنیت در منطقه بهبود نیافته است".
جانب تاجکستان به اتحادیه اروپایی، منجمله المان، استفاده از پوتنسیال دوشنبه برای تربیه کادرهای نظامی برای افغانستان پیشنهاد کرده بود. به عقیده عبدالغنی مامیدزیانووف رئیس اتحادیه سیاست دانان، تاجکستان و جرمنی میتوانند در این جهت تحت سرپرستی سازمان امنیت و همکاری اروپا، با استفاده از مکتب سرحدی در دوشنبه همکاری نمایند. شتاینمایر قصد دارد در روز جمعه از این مکتب بازدید نماید.
مامید زیانوف میگوید:"ده سال قبل وزیر دفاع المان گفته بود که خط اول امنیتی جرمنی در کوه های هندوکش قرار دارد. بسیاری ها در آن وقت سخنان او را جدی تلقی نکردند. حالا بعد از اعمال تروریستی در بروکسل هیچکس چنین سوالات را مطرح نمی کند. ما میدانیم که حالا برلین در تربیه کادرهای پولیس برای وزارت داخله افغانستان شرکت می ورزد. ممکن، اگر در اینجا در تاجکستان کدام ساختار جهت تربیه و ارتقای تخصص مسلکی ارگان های امنیتی ایجاد گردد، این کار با منافع تاجکستان و المان مطابقت خواهد داشت".
باوجود اینکه جرمنی در چند ده هه اخیر با دوشنبه همکاری های متقابل سیاسی و اقتصادی دارد، برلین به مثابه فعالترین شریک برنامه های اجتماعی در تاجکستان تبارز نموده است. المان برای خود چهار جهت اساسی — کاهش سطح فقر، مبارزه با توبرکلوز، حمایت طفل و مادر و همچنان مساعدت در عرصه امنیتی، مشخص ساخته است. یک سال قبل المان برای این اهداف بیش از 50 میلیون دالر تخصیص داده بود. انتظار میرود که شتاینمایر در دوشنبه جریان تحقق این پروژه ها را مورد بحث قرار خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала