جان کری: اگر روسیه نمی بود، نه معامله با ایران و نه هم آتش بس با سوریه وجود نمی داشت

عضو شوید
جان کری، وزیر خارجه امریکا در برنامه Charlie Rose شبکه تلویزیونی PBS اعلام داشت که از برکت روسیه نه تنها موافقت نامه راجع به پروگرام اتمی تهران حاصل گردید، بلکه رژیم قطع عملیات جنگی در سوریه دستیاب شده است.

کری اظهار داشت که با سرگی لوروف، وزیر امور خارجه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مذاکرات طولانی و زیادی انجام داده وخاطرنشان ساخت که رئیس جمهور روسیه شخص"هشیار" است.
وزیر خارجه امریکا گفت:" من فکر می کنم وی (پوتین) ستراتیژیست و هم تاکتیک شناس است. ولی بیشتر تاکتیک شناس است تا ستراتیژیست، ولی بطور مشخص از شیوه تفکر ستراتیژیک برخوردار است. به نظر من ، وی می خواهد نقطه نظر وی پذیرفته شود و منافع اش را تا حدی رعایت کنند. واضح است که حدودی وجود دارند. ما نقطه نظر خود در باره کریمیه را تغییر نمی دهیم".
به عقیده کری در حال حاضر بحث های اصلی امریکا و روسیه بر سر اوکراین مطرح است و به عقیده پوتین امریکا از روند لیبیا سوء استفاده کرده است.
وزیر خارجه امریکا افزود:" ما باید چنان عمل کنیم و چنان روشی را پیدا کنیم که رئیس جمهور پوتین از امکان اجرای مطالبات شورای امنیت سازمان ملل متحد و رعایت تعهدات خود در چارچوب توافقات مینسک برخوردار باشد"..
جان کری ضمن صحبت درباره سوریه اعلام کرد:" همه شک داشتند که روسیه نقش سازنده ای در مساله قطع عملیات جنگی ایفا خواهد کرد"، اما امریکا و روسیه توانستند به قطع عملیات جنگی موفق شوند".
به گفته وزیر خارجه امریکا، قطع عملیات جنگی در سوریه و حصول موافقت نامه هسته ای با ایران از برکت "نقش سازنده روسیه" تحقق یافته است.
کری همچنین خاطرنشان ساخت که بدون نقش سازنده روسیه موفقیت در خارج کردن سلاح شیمیایی از سوریه حاصل شده نمی توانست و اکنون این سلاح به دست داعش می افتاد.
به عقیده وزیر خارجه امریکا، در عین حال هنوز راه بسیار دشواری در پیش است" و اگر اپوزیسیون سوریه به این نتیجه برسد که در رابطه با دوه انتقالی خواست جدی وجود ندارد، تمام این دستاورد ها به آسانی هدر خواهند رفت".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала