به جبهه از چوکی محصلی

© Sputnik / Michael Alaeddinسربازان سوریه
سربازان سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در جنگ همه با هم برابر اند. محصلان سوریه این کار را در چندین هزار ساعت که در صحنه نبرد در مبارزه با تروریستان سپری کرده، ثابت ساختند.

کتب درسی، کتبچه ها و دست آوردهای علمی آنها در پوهنتون و همچنان زندگی ملکی آنها برای مدت زمان به یاد فراموشی سپرده شده و سلاح پنسل را برای آنها به خاطر دفاع از میهن تعویض نمود.
بسیاری محصلان رزمنده که در صفوف اردوی سوریه مصروف خدمت اند، در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» راجع به فیصله شان در باره ترک کردن تحصیل و رفتن به جنگ، جای که آنها در زیر باران گلوله به خاطر میهن می جنگند، معلومات دادند.
چه کسی گفت که آیتیشنیک نمی تواند بجنگد؟
خالدون داآوون، محصل جوان «آیتیشنیک»، در رشته علم پروگرام سازی کمپیوتری تحصیل کرده است. او در شهر سلامیه درس میخواند و کار میکرد.
خالدون گفت:" خانه من در قریه همجوار در نزدیکی محل موقعیت داعش، در بخش شرقی در سرحد صحرای سوریه قرار دارد. آنها در فاصله کمتر از 5 کیلومتر در قریه کیلب السور، ام حضیر و ال حارت قرار دارند. من تحصیل و کار خود را ترک کردم و سلاح به دست گرفتم".
در اولویت خالدون دفاع از قریه خود که در آن نزدیکان او زندگی میکنند، در برابر تروریستان قرار دارد.
خالدون افزود:"وقتیکه شما راجع به حمله بر اطراف قریه ما می شنوید، شما نمی توانید، دست زیر الاشه بنشینید. شما راساً در صف مدافعین میهن ایستاده میشوید. شما همه راجع به قربانی های جوانان شهر سلامیه شنیده اید — این هزاران شهید اند. کسی که از ملت خود دفاع میکند، او افتخار قریه خود می باشد".
پروفیسور باستانشناسی در حراست میراث جهانی
مصطفی اودا، پروفیسور، مبارزه جبهه در شهر حلب به خبرگزاری «سپوتنیک» معلومات داد، وقتیکه شخص در صحنه نبرد قرار می گیرد، پس خودبخود غریزه دفاع از خود در وجود او و روحیه نبرد فعال می گردد و یا طوریکه او اظهار داشت، «روحیه جنگی» در او بوجود می آید.
مصطفی گفت:"از نخستین لحظه ورود به جبهه شما راجع به زندگی خود و همه چیزی که با آن مربوط می باشد، فراموش می کنید. شما همه آنچه که اموخته اید فراموش می کنید، چون یگانه مواظبت دفاع و حفاظت خانواده خود محسوب میشود".
او اظهار داشت که در کشور پرابلم تقسیم نادرست کدرهای علمی وجود دارد که میتوانند به تحقیقات علمی ، حتی در عرصه نظامی، نسبت به جبهه، خدمت بیشتر نمایند.
مصطفی در خاتمه گفت:" مردم با پوتنسیال زیاد فکری که عقل آنها به سطح فزیولوژیکی به مسایل علمی بستگی دارد، میتوانند سهم بزرگی در کشور در علوم نظامی یا علم جنگ الکترونی ایفا نمایند. چند قبل ما دو دوست خود را در جبهه از دست دادیم، یکی از آنها داکتر علوم تاریخ در عرصه باستانشناسی و دیگری دوکتور علوم زراعتی بود".
تحصیل؟ فقط بعد از پیروزی در جنگ
خالد در فاکولته توریزم درس میخواند، وقتیکه در مورد ترک کردن تحصیل و شمول در صفوف سربازان اردوی سوریه در گوت شرقی در دمشق تصمیم گرفت. در لحظه کنونی، وقتیکه در کشور جنگ جریان دارد، او اهمیت تحصیل خود را مشاهده نمی کند.
او گفت:"بعد از آن که تعداد زیادی از رفقای من در نقاط مختلف کشور کشته شدند، من بلافاصله راجع به پیوستن به صفوف اردو و رفتن به جبهه فیصله کردم. من حالا در جبهات شرقی دمشق می جنگم. من تحصیل را ادامه خواهم داد، ولی فقط زمان، وقتیکه جنگ خاتمه یابد و ما بر تروریزم پیروز شویم و بسیاری پرابلم ها را در سوریه حل کنیم".
بعد از مکتب راساً به جبهه
حسین — باشنده دمشق که از مکتب فارغ شده، بصورت داوطلبانه در اکادمی نظامی شامل گردیده است. برای او تحصیل، نسبت به سرنوشت سوریه و اعاده صلح در کشور مهمتر نیست.
حسین میگوید:" ما به همه جهان ثابت خواهیم ساخت که توانایی احیای نیروهای خود را داریم. و ما هیچگاهی فراموش نخواهیم کرد که اولین دشمن ما اسرائیل می باشد".
احصائیه ها نشان میدهند که در موسسات تحصیلی طی 6 سال اخیر شاخص جدیدالشمولان که جهت کسب تحصیلات عالی در آنها شامل میشوند، کاهش یافته است. اکثریت جوانان سوریه بصورت داوطلبانه در صفوف اردو و نیروهای متحدین شامل میشوند، تا از خانه ها و زمین خود، خاصتاً در مناطق سرحدی در دیرالزور و رقه و همچنان در مناطق شمالی و شرقی سوریه دفاع نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала