ترکیه و عربستان سعودی از ترس اس – 300 با اسرائیل نزدیک میشوند

© Sputnik / Dmitry Korobeinikow /  مراجعه به بانک تصاویر راکت اس-300
راکت اس-300 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خاقان گیونیش سیاست دان و استاد فاکولته سیاست شناسی و مناسبات بین المللی پوهنتون استانبول در مصاحبه با خبرگزاری سپوتنیک نظر خود را به ارتباط وضع که در اطراف ایران بعد از آن بوجود آمده که روسیه به آنجا مجتمع های راکتی مدافعه هوایی اس - 300 ارسال داشته، در میان گذاشت.

به گفته گیونیش، این اقدام تهدید اسرائیل را در مورد واردآوردن ضربات بر ایران بی اهمیت ساخته، ولی در دورنما میتواند باعث تقویت تشنج بین ایران و کشورهای بلاک ضد ایران گردد.
گیونیش خاطرنشان ساخت که صدور مجتمع های اس — 300 تا اندازه زیادی سیستم دفاعی ایران را تقویت نموده و تهدید اسرائیل را بی بنیاد ساخته است.
گیونیش خاطرنشان ساخت:" تشدید تشنج پیرامون صادرات مجتمع های اس — 300 روسیه به ایران، در قدم اول، توسط اسرائیل و عربستان سعودی دامن زده شد. اس — 300 — این مجتمع های راکتی دفاعی اند. آنها سلاح تهاجمی نیست که تهدید را برای کدام دولتی به بار آورند و برای تامین امنیت حریم هوایی خود در برابر حمله راکتی از خارج در نظر گرفته شده اند".
به گفته سیاست دان، صدور اس — 300 که پوتنسیال ایران را در عرصه قابلیت دفاعی بطور قابل ملاحظه افزایش میدهد، در اسرائیل و عربستان سعودی باعث نگرانی جدی گردیده، چون تهدیدهای این دول را در باره وارآوردن ضربات راکتی بر ایران نقش بر آب ساخته است.
گیونیش گفت:"اسرائیل در هر مورد، وقتیکه صحبت راجع به پروگرام اتمی ایران یا پروژه های دیگر، مربوط به تسلیحات، مطرح میشد، تهدید واردآوردن ضربات بر ایران را مطرح می ساخت. عربستان سعودی نیز عین تهدیدات را بطور غیرمستقیم مطرح می ساخت. حالا اعلامیه های اسرائیل راجع به «ضربات راکت های برد متوسط از تل ابیب بر تاسیسات ایران» مبرمیت خود را کاملاً از دست داده است".
سیاست دان به تناقضات اشاره نمود که در طول یک ونیم سال بین واشنگتن و متحدین آن در منطقه، مانند اسرائیل و ترکیه، عربستان سعودی و قطر وجود دارند. به عقیده گیونیش، این کشورها منتظر کناررفتن اوباما از مقام ریاست جمهوری امریکا بعد از انتخابات ماه نوامبر برای آن می باشند، تا فعالیت های ضد ایران خود را تحرک بخشند. کارشناس به مثابه یکی از پیام های چنین تشنج در آینده نزدیک شدن ترکیه و عربستان سعودی را با اسرائیل یاداوری کرد که در این اواخر مشاهده میشود. در صورت رویارویی با ایران این دو کشور قصد دارند حمایت مدافعان اسرائیل در امریکا بدست آورند.
گیونیش در اخیر پیشبینی کرد:"فعالیت کشورهای بلاک ضد ایران افزایش می یابد و بعد از انتخابات ماه نوامبر رویارویی بین آنها و ایران حادتر شده میتواند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала