کشف سیارات مشابه به زمین

© Photo / X-ray: NASA/CXC/Univ of Missouri/M.Brodwin et al; Optical: NASA/STScI; Infrared: JPL/CalTechکیهان
کیهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«کپلر» توانست سه سیاره شبیه زمین را در نزدیکی خورشید پیدا کند

تلسکوپ «هابل» قمر سیاره کوچک « ماکیماکی» را کشف کرد.

در مقاله منتشره در مجله « طبیعت» آمده است  که ستاره شناسان اروپایی  سه سیاره در  کوچک «کوتوله» سرخ نه چندان بزرگ  را کشف کردند  که در داخل «  منطقه زندگی» قرار دارند و احتمال وجود شرایطی برای  تولد موجودات زنده  در سطح آنها وجود دارد.

میخائیل گیلون از دانشگاه « لیوژ»  بلژیک  اعلام نمود: «  این  سیارات  به دلیل  مدارهای  کوتاه خود، 20 و 100 بار  نزدیکتر به  خورشید خود هستند تا  زمین به خورشید خود.  بطورکلی، این  سیستم  از نظر مقیاس خود بیشتر به مشتری و  قمرهای آن شباهت دارد  تا سیستم کامل ستارگان  از نوع  سیستم خورشیدی».

تلسکوپ»  هابل» قمر سیاره کوتوله  « ماکیماکی» را کشف کرد. این سیستم  ستاره ای که « TRAPPIST-1» نام دارد در برج « دلو» آسمانی قرار دارد که فاصله آن تا زمین  40 سال نوری است.  در مرکز آن  کوتوله سرخ سرد و  کوچک  قرار دارد که وزن آن 10 بار کمتر از خورشید است و قدرت تابش آن  حدوداَ دو هزار بار  کمتر از خورشید زمین است.

گیلون و همکاران او با نظارت بر این ستاره در سپتامبر سال گذشته  با کمک تلسکوپ TRAPPIST که در رصدخانه « لا —سیلا» در چیلی  نصب شده است ، یکسری سیاره را در نزدیکی این ستاره کشف کردند.

نظارت های بعدی  نشان داد  که  سه سیاره شبیه « زمین»  به دور TRAPPIST-1 می چرخند که از نظر وزن  و  قطر خود  تقریبا هم وزن  و اندازه زمین هستند. همه آنها خیلی نزدیک به ستاره خود هستند — سیاره اول  طی کمتر از دو روز فقط یکبار بدور کوتوله سرخ می چرخد،  سیاره دوم  طی سه روز و سیاره سوم طی 18 روز.

با وجود اینکه  این سیارات  3-2 بار نزدیکتر از عطارد به خورشید  به دور ستاره درخشان خود  می چرخند ، حرارت سطح آنها  پائین — از 11 تا 120 درجه  در سیاره اول و حدود 30 درجه زیر صفر  و باضافه 68 درجه  در سیاره دوم  و  منهای 73 درجه  و  7 درجه  بالای صفر در سیاره سوم.

به عقیده متخصصان، این  سیارات  در داخل « منطقه  زندگی» —  منطقه خاصی   در  اطراف  خورشید  که در آنجا وجود  آب بصورت مایع محتمل است-  قرار دارند. بدین ترتیب، می توان گفت که  هر سه سیاره  تحت شرایط خاصی می  توانند اصولا  واجد تمام شرایط برای  بوجود آمدن زندگی باشند.

« کپلر» توانست  سه سیاره شبیه زمین را  در نزدیکی خورشید  پیدا کند.  اما یک چیز، مانع از رسیدن به « پایان خوش» می شود. بر طبق گفته گیلون و  همکارانش،  چرخش دو سیاره اول  به دور TRAPPIST-1 چنان است  که  یکی از نیمکره های  آنها همیشه  رو به خورشید آنهاست و  نیمکره دیگر  در سایه قرار دارد.  این نکته چانس این دو سیاره را برای  زندگی  کاهش می دهد.

 

 نظارت بر این دو سیاره را می توان در سال های آینده ادامه داد.  تلسکوپ « جیمز ئوب»  که در حال ساخت است می تواند  در سال 2018 میلادی  عکس های این  سیارات را دریافت و به مطالعه  ترکیب آتمسفر  و  اندازه گیری حرارت سطح آنها بپردازد.  بدین ترتیب، TRAPPIST-1 از چانس  دریافت مقام « سیاره زندگی» برخوردار خواهد شد  که تحت نظارت مستقیم می توان  احتمال  وجود زندگی بر سطح آنها را مورد تأیید قرار داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала