مناقشه پوشیدن حجاب در اروپا

© Sputnik / Zuhal Sarhadاسلام حجاب
اسلام حجاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زن مسلمانی که به علت داشتن حجاب اسلامی از کار اخراج شده بود خواهان دریافت غرامت شده

در برخی کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه که اهمیت زیادی به جدایی نهادهای مذهبی از دولتی می‌دهد پوشیدن حجاب و روسری تبدیل به یک مساله مناقشه برانگیز شده است.

خبرگزاری رویترز مینویسد که این نخستین بار است که عالی‌ترین محکمه اروپا در حال مدیریت پرونده‌ای در‌خصوص ممنوع شدن حجاب است. این پرونده از سوی یک محکمه بلژیمی به دیوان عدالت اروپا ارجاع داده شد. در جریان این پرونده زن مسلمانی که به علت داشتن حجاب اسلامی از کار اخراج شده بود خواهان دریافت غرامت شده بود.

این زن در بخش پذیرش شرکت بلژیمی G4S Secure Solutions که به طور کلی داشتن "نمادهای مذهبی و سیاسی مشهود" را ممنوع کرده، کار می‌کرده است.

حجاب - اسپوتنیک افغانستان
زنان با حجاب مانند بردگان سیاهپوست اند

محکمه بلژیم از دیوان عدالت اروپا پرسیده بود آیا ممنوع کردن استفاده از روسری می‌تواند باعث نقض قوانین اتحادیه اروپا در زمینه عدم تبعیض بر اساس مذهب شود؟

جولیان کوکوت، وکیل ارشد این محکمه اتحادیه اروپا در پاسخ خود به این سوال که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: در حالی که یک کارمند نمی‌تواند مسائلی مثل جنسیت، رنگ پوست، قومیت، گرایش جنسی،‌ سن یا معلولیت را "در ورودی محل کار کنار بگذارد" اما می‌توان از او انتظار داشت که "انجام مسائل مذهبی خود را در محل کار تعدیل کند".

این گفته مقام دیوان عدالت اروپا الزام آور نیست اما محکمه اتحادیه اروپا معمولا از توصیه‌های این مشاور ارشد خود پیروی می‌کند.

انتظار می‌رود اواخر سال جاری میلادی دیوان عدالت اروپا حکم خود را بدهد. پس از آن نیز دادگاه بلژیم درباره این پرونده رای خواهد داد.

در فرانسه و بلژیم پیش از این ممنوع شدن حجاب در مدارس و نهادهای دولتی اعمال شده بود.

اما سال گذشته میلادی محکمه عالی آلمان ممنوعیت پوشش حجاب و روسری را برای معلمان مدارس برداشت.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала