توافق ایران با ملا اختر منصور

© AP Photo / Rahmat Gulاختر منصور
اختر منصور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملا اختر محمد منصور هم‌چنان در مورد جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیز با مقام‌های ایرانی به توافق رسیده‌است

هدف از سفر ملا اختر محمد منصور، رهبر کشته‌شدۀ طالبان به کشور ایران گفت‌گو با مقام‌های آن کشور در مورد مسایل رسمی افغانستان از جمله دولت اسلامی یا داعش و قاچاق مواد مخدر بوده‌است.
رسانه‌های محلی ایران گزارش می‌دهند که منصور مدت دو ماه را در ایران سپری کرده بود و به یک توافق نیز در مورد شماری از مسایل با مقام‌های ایرانی رسیده بود.
یکی از مواردی که ملا اختر محمد منصور در مورد آن با ایران توافق کرده بود جلوگیری از گسترش پیوستن گروه طالبان به داعش بوده تا طالبان هویت‌شان را حفظ کنند.
منصور هم‌چنان با کشور ایران توافق کرده که از گسترش نفوذ داعش در بخش‌های شمالی افغانستان و در مرز با تاجیکستان جلوگیری نماید.
ملا اختر محمد منصور هم‌چنان در مورد جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیز با مقام‌های ایرانی به توافق رسیده‌است.

طالبان - اسپوتنیک افغانستان
شهید خواندن ملا اختر محمد منصور توسط یک سیاستمدار پاکستانی

بر بنیاد این گزارش، معلومات در مورد سفر ملا اختر محمد منصور به کشور ایران در اختیار نیروهای امریکایی قرار گرفته بود و پس از برگشت از ایران به پاکستان، منصور در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حملۀ هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.
به گزارش خامه پرس اختر محمد منصور حدود دوهفته پیش زمانی که از کشور ایران برگشته بود، در نزدیک مرز با آن کشور در خاک پاکستان هدف حملۀ طیاره بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته و کشته شد؛ اگرچه رسانه‌های ایرانی ادعا می‌کنند او یک هفته پس از برگشت از ایران کشته شده‌است.
هرچند مقام‌های ایرانی سفر ملا اختر محمد منصور به آن کشور را رد کردند اما از ساحه‌یی که ملا اختر منصور کشته شده بود هویت و گذرنامۀ جعلی پاکستانی او به دست آمده که نشان می‌دهد ویزای ایران را دریافت کرده بود و هم‌چنان مدارک بعدی نشان داد که چندین بار به کشور ایران سفر کرده بود.
ایران در حالی با گروه طالبان در مورد گروه داعش، قاچاق مواد مخدر و دیگر مسایل توافق می‌کند که این گروه هیچ رسمیت دپلماتیک، کشوری یا بین‌المللی ندارند و از سوی حکومت افغانستان به حیث گروه هراس‌افگن و دشمن شناخته شده‌است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала