دعوت مصری‌ها از فتح‌الله گولن

© AP Photo / Chris PostIslamic cleric Fethullah Gulen speaks to members of the media at his compound, Sunday, July 17, 2016, in Saylorsburg, Pa. Turkish officials have blamed a failed coup attempt on Gulen, who denies the accusation.
Islamic cleric Fethullah Gulen speaks to members of the media at his compound, Sunday, July 17, 2016, in Saylorsburg, Pa. Turkish officials have blamed a failed coup attempt on Gulen, who denies the accusation. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میزبانی مصر از گولن مانند میزبانی اردوغان از کسانی است که برای ساختار و حاکمیت کشورهای عربی و اسلامی دردسر ایجاد می‌کنند

در حالی که دولت ترکیه درخواست استرداد فتح‌الله گولن را به دولت واشنگتن تحویل داده است،‌ برخی نمایندگان پارلمان مصر و چهره‌های رسانه‌ای این کشور میزبانی از وی را خواستار شدند.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه اردنی المجد،‌ در حالی که ترکیه خواستار استرداد فتح‌الله گولن، چهره مخالف ترکیه‌ای و متهم به طراحی کودتای اخیر در این کشور از امریکا شده است، در چند روز گذشته چهره‌های پارلمانی و رسانه‌ای متعدد مصر خواستار میزبانی از وی در کشورشان شده‌اند.
رجب طیب اردوغان، ‌رئیس جمهور ترکیه پیش از این گولن را به دست داشتن در کودتای اخیر و برنامه‌ریزی آن متهم کرده و از دولت امریکا خواست وی را تحویل آنکارا دهد.
چهره‌های مذکور گولن را یک اندیشمند جهانی و یکی از پیشگامان جنبش‌های اسلام اجتماعی در جهان دانسته و تاکید دارند که نمی‌خواهند با میزبانی از گولن از وی به عنوان اهرم فشاری بر دولت اردوغان که با مخالفت‌ها و دشمنی‌ شدیدش با دولت کنونی مصر شناخته می‌شود، استفاده کنند.

فتح الله گولن - اسپوتنیک افغانستان
گولن از ایالات متحده خواست که او را به ترکیه استرداد نکند

این چهره‌ها تاکید دارند،‌ تا زمانی که ترکیه در خاک خود بسیاری از اعضا و رهبران گروه اخوان‌المسلمین را اسکان داده، مصر حق دارد از این مخالف بزرگ ترکیه‌ای میزبانی کند.
از جمله حامیان میزبانی از گولن در مصر احمد المسلمانی، یکی از چهره‌های رسانه‌ای این کشور است.
وی در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای "دریم" اظهار داشت: گولن یک چهره‌ فرهنگی، اندیشمند، فیلسوف و چهره‌ای جهانی بوده و شخصیتی مهم برای جنبش‌های اسلام اجتماعی در جهان محسوب می‌شود. وی یکی از قدرتمندترین چهره‌ها در آمریکا و آلمان برای جامعه ترکیه است.
المسلمانی در ادامه گفت:‌ میزبانی مصر از گولن مانند میزبانی اردوغان از کسانی است که برای ساختار و حاکمیت کشورهای عربی و اسلامی دردسر ایجاد می‌کنند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала