پاکسازی سفارت خانه های ترکیه

© REUTERS / Baz RatnerСитуация в Турции после ночной попытки государственного переворота
Ситуация в Турции после ночной попытки государственного переворота - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکیه در این راستا به دوستان قرقیزی خود هشدار داده است

دو تن از سفیران ترکیه در ارتباط با عملیات پاکسازی گسترده ای که به دنبال کودتای نافرجام 25 سرطان شروع شده است، از کار برکنار شدند. وزیرخارجه ترکیه همچنین در مورد نفوذ گروه گولن در قرقیزستان هشدار داد.
به گزارش ایرنا، شبکه خبر' ان تی وی' روز سه شنبه این خبر را با کد فوری اعلام و اسامی این سفیران را 'گورجان بالیک' و 'تونجای بابالی' ذکر کرد ولی به محل ماموریت آنها اشاره نکرد.
در همین حال مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از احتمال کشیده شدن دامنه پاکسازی به وزارت متبوع خود و برکناری شماری از سفیران این کشور سخن گفته بود.
وی که با شبکه خبرترک گفت و گو می کرد، از نفوذ گسترده عوامل گروه فتح الله گولن به دستگاههای دولتی خبر داد و گفت: گروه گولن با در اختیار گذاشتن پاسخ سئوالات امتحانات ورودی کارمندان دولت برای کسانی که می خواسته آنها را وارد دستگاه دولتی کند، توانسته است نفوذ گسترده و عمیقی را در طول سالها در دستگاه دولتی داشته باشد.

اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان توضیح داد، چرا در ترکیه مجازات اعدام لازم است

چاوش اوغلو با اشاره به فعالیت های گسترده آموزشی گروه گولن در کشورهای آسیای مرکزی و قققاز و تقدیر از جمهوری آذربایجان که در سال گذشته بنابه خواست آنکارا، فعالیت موسسات وابسته به گولن را در آن کشور متوقف کرد، گفت: گروه گولن در حال توسعه نفوذ خود در دستگاههای دولتی کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه قرقیزستان است و احتمال دست زدن عناصر گولن به کودتا در این کشورها نیز وجود دارد.
وی گفت: ترکیه در این راستا به دوستان قرقیزی خود هشدار داده است. چاوش اوغلو توضیح بیشتری در این زمینه نداد.
به گزارش ایرنا در همین حال دستگیری های گسترده در سطح ترکیه و دستگاههای مختلف دولتی و ارتش و نیروهای امنیتی، قوه قضائیه و وزارت کشور ترکیه ادامه دارد.
پیش از ظهر امروز حسین آونی موتلو استاندار پیشین استانبول به اتهام همدستی با گروه گولن دستگیر شد. از سوی دیگر چند تن از وابستگاه نظامی ترکیه در عربستان، نیروی ایساف در افغانستان که قصد داشتن از طریق امارات متحده عربی متواری شوند، دستگیر و به ترکیه منتقل شده اند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала