انتقاد ونارضایتی اردوغان از کشورهای اتحادیه اروپا

© AFP 2023 / Adem Altanانتقاد ونارضایتی اردوغان از کشورهای اتحادیه اروپا
انتقاد ونارضایتی اردوغان از کشورهای اتحادیه اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از کشورهای اروپایی گفت: اروپا در زمان کودتای 15جولای به اندازه کافی از ترکیه حمایت نکرد.

به گزارش تيك به نقل از تلویزیون تی آر تی ترکیه،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با تلویزیون آر تی ال آلمان از کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: آنان هنگامی که دموکراسی ترکیه در کودتای اخیر هدف حمله قرار گرفت، به اندازه کافی از ترکیه حمایت نکردند. 
اردوغان افزود:‌ کودتای نافرجام شب 15جولای روی داد اما, آنگلا مرکل صدراعظم آلمان 18 جولای با من تلفنی تماس گرفت و از وقایعی که در ترکیه روی داده است، ابراز نگرانی کرد. 
وی با ابراز تاسف از این موضوع گفت: ما هیچ کاری را با حس انتقام جویی انجام نمی دهیم. ما انتظار داشتیم اروپا در رویارویی با کودتای نظامی در کنار ما باشد. ما انتظار داشتیم اروپایی ها که در مخالفت با تروریسم در پاریس گردهم آمدند در مخالفت با کودتای اخیر در ترکیه نیز همین کار را انجام می دادند. 
وی گفت: کشورهای اروپا می توانستند حداقل یک نماینده به ترکیه اعزام کنند اما این کار را نیز انجام ندادند. 
اردوغان خاطر نشان کرد پس از کودتای اخیر فقط دبیر کل شورای اروپا، یک وزیر اروپایی و وزیر امور خارجه قطر به ترکیه سفر کردند. 
رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال ازسرگیری مجازات اعدام در ترکیه گفت: یکشنبه گذشته 5 میلیون نفر در همایشی که ما در محله ینی کاپی استانبول برگزار کردیم، شرکت کردند. آنان همگی با شعارهایی خواستار بازگشت مجازات اعدام بودند. اگر پارلمان ترکیه مجازات اعدام را تصویب کند من نیز آن را امضا خواهم کرد. 
وی همچنین از اقدام دادگاه قانون اساسی آلمان که مانع  پخش سخنرانی وی از طریق ویدئو کنفرانس خطاب به شرکت کنندگان به همایش دو هفته پیش در شهر کلن آلمان شد، انتقاد کرد و گفت: من به این علت برای دستگاه قضایی آلمان احترام قائل نیستم. 
اردوغان با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا به تعهدات خود در زمینه معاف کردن شهروندان ترکیه از دریافت روادید در سفر به کشورهای اروپایی عمل نکرده است، هشدار داد، چنانچه اروپا به تعهداتش عمل نکند، ما نیز به تعهداتمان درباره پذیرش آوارگانی که از اروپا بازگردانده می شوند، عمل نخواهیم کرد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала