وضع ناگوار قطب جنوب- حیات بشر را تهدید میکند

© AFP 2023 / Torsten BlackwoodЛьдины у берега Нокса в Антарктиде
Льдины у берега Нокса в Антарктиде - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سراسیمگی دانشمندان از بوجود آمدن غیر قابل پیشبینی بندهای آب در قطب جنوب

مجله Gizmodo به نقل از  مجله  Geophysical Research Letters در باره کشف جدید و همزمان نگران کننده  دانشمندان خبر داده است که در سطح فوقانی یخ های نواحی شرقی قطب جنوب بند های آب کشف گردیده است. بوجود آمدن چنین پدیده های طبعی دانشمندان را سرسیمه و وحشت زده نموده است، سابق این نوع پدیده ها در گرینلند ملاجظه میشد که ارتباط با آب شدن یخ های منطقه داشت.

قبلاً چگونگی ایجاد بندهای آب در سطح یخ ها مطالعه گردیده بود که ناشی از گرم شدن هوا در فصل تابستان میباشد. گرمی هوا با عث آب شدن سطح یخ میشود که در نتیجه بند آب بوجود میاید. بوجود آمدن چینی بند های آب در مناطق یخبندان، گویندگی از گرم شدن هوائ جهان میکند که بلاخره با عث شکستن یخ های قطبی و ایجاد سیلان و سونامی میگردد.

در اثر آب شدن سطح یخ های در سالهای 2011-2014، گرینلند تقریباً یک ترلیون تن آب خود را از دست داد.

حالا معلوم میشود که قطب جنوب نیز با چنین مشکلات روبرو شده است و ثبات خود را ازدست میدهد. معلوم شده است که از سال 2000 —2013 در مناطق یخبندان قطبی تقریباً 8000 بند آب بوجود آمده است.

دانشمندان از بوجود آمدن بند های آب در قطب جنوب بیشتر نگران و سراسیمه اند، زیرا در قطب جنوب یخ های بیشتر نسبت به گوینلند وجود دارد. اگر سرعت آب شدن یخ های قطب جنوب بیشتر نسبت به گرینلند توسعه یابد، در آنصورت سطح آب بحیره ها و بحرهای جهان بالا میرود و با عث فاجعات طبعی با عوقب غمگین آمیز و وحشتناک برای بشریت میگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала