سلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه عراق و افغانستان

© Flickr / mr.smashyسلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه عراق و افغانستان
سلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه عراق و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، بسیاری از تسلیحاتی که سابقا دولت آمریکا به عراق و افغانستان داده بود، اکنون آشکارا در بازارهای سیاه و از طریق شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، یک سازمان خیریه موسوم به "اقدام علیه خشونت مسلحانه" که مقر آن در لندن است، از 11 سپتامبر 2001 اقدام به بررسی جامع قراردادهای "اداره مهمات دفاعی" وزارت دفاع آمریکا به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار کرده و طبق آن بیش از یک میلیون و 400 هزار قبضه سلاح به نیروهای عراقی و افغان داده شده است.
این تحقیقات بین 11 سپتامبر 2001 تا 10 سپتامبر 2015 انجام شده و به این نتیجه رسیده است که دست‌کم یک میلیون و 452 هزار و 910 سلاح از انواع مختلف از سوی ارتش آمریکا به شرکای این کشور در عراق و افغانستان داده شده است و وزارت دفاع آمریکا اطلاعی ندارد که این سلاح‌ها اکنون در کجا و چگونه استفاده می‌شوند.
این یافته‌ها مدارک پیشین دال بر اینکه مقام‌های آمریکایی شبه‌نظامی محلی و نیروهای چریکی را در بخشی از جنگ با تروریسم خود مسلح می‌کرند را تقویت می‌کند و این در حالی است که آنها هیچگونه برنامه نظارتی برای کنترل استفاده این سلاح‌ها انجام نداده‌اند.
طبق قوانین ارتش آمریکا، سربازانی که سلاح دریافت می‌کنند آن را جزو اموال شخصی خود می‌دانند و به شدت مراقب مفقود شدن و یا آسیب دیدن آن هستند.
یک سخنگوی پنتاگون به نیویورک تایمز گفت که "لغزش‌هایی در مسوولیت‌پذیری برخی در انتقال تسلیحات وجود داشته است." اما این مقام تاکید کرد که زمانی یک سلاح به یک نیروی مبارز خارجی تحویل می‌شود، "وظیفه آنهاست که مسوول آن سلاح باشند."
کاملا روشن است که در میان بسیاری از سلاح‌هایی که آشکارا در بازارهای سیاه و شبکه‌های اجتماعی در سراسر خاورمیانه خرید و فروش می‌شود، می‌تواند سلاح‌هایی را یافت که مقام‌های آمریکایی تحویل نظامیان عراق و افغانستان داده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала