رانندگان در ترکیه با نمبر پلیت F و G به حمایت از گولن متهم می‌شوند

© AFP 2023 / Ben StansallAn MG Rover sports car
An MG Rover sports car - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ترکیه نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، مالکان موتر ها می‌توانند با پرداخت پول، نمبرپلیت موردنظر خود را خودشان انتخاب کنند

رانندگان ترکیه‌ای که دو حرف F و G انگلیسی در نمبرپلیت موتر آنها وجود دارد، این روزها از سوی طرفداران رجب طیب اردوغان — رئیس جمهور این کشور — به حمایت از کودتاچیان متهم می‌شوند؛ تنها به این دلیل ساده که F و G حروف اول نام "فتح‌الله گولن" است.
به گزارش روزنامه حریت چاپ ترکیه به دستور پولیس، مالکان تمام موترهای دولتی و شخصی که حروف F و G انگلیسی دارند به زودی برای بررسی ارتباط احتمالی آنها با مرد پشت پرده و مغز متفکر کودتای نافرجام 15 جولای تحت بازجویی قرار خواهند گرفت.
در ترکیه نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، مالکان موتر ها می‌توانند با پرداخت پول، نمبرپلیت موردنظر خود را خودشان انتخاب کنند و در بسیاری از موارد، توالی حروفی که پس از اعداد قرار می‌گیرند، یک ترکیب معنادار را تشکیل می‌دهد؛ مانند GS و FB که به ترتیب معرف باشگاه‌های فوتبال "گالاتاسرای" و "فنرباغچه" ترکیه هستند. 

Islamic preacher Fethullah Gulen. - اسپوتنیک افغانستان
برکناری چهار شهردارترکیه به اتهام ارتباط با گولن

برهمین اساس، انتخاب دو حرف AK نیز به دلیل آنکه این دو حرف، حروف اول نام ترکی "حزب عدالت و توسعه" هستند، در سالهای اخیر بین رانندگان ترکیه‌ای از محبوبیت زیادی برخوردار شده است و به نوعی نشان‌دهنده حمایت آنها از حزب حاکم ترکیه است. برخی از رانندگان نیز ترجیح می‌دهند حروف اول نام و نام خانوادگی خود را برای درج شدن برروی نمبر پلیت موترخود انتخاب کنند.
در این میان، بسیاری از حروف نیز که از سوی پولیس به روشی غیرسفارشی و صرفاً در راستای شماره‌گذاری موتر ها واگذار می‌شوند، تداعی‌گر معنای خاصی نیستند؛ اما قرارگرفتن تصادفی آنها در کنار یکدیگر ممکن است در آینده به یک ترکیب معنادار تبدیل شود؛ مانند دو حرف FG که اکنون بیش از هر چیز نام فتح‌الله گولن را در ذهن مردم و سیاستمداران ترکیه‌ای تداعی می‌کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала