کشمکش در قصر پادشاهی عربستان بر سر قدرت

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINE کشمکش در قصر پادشاهی عربستان بر سر قدرت
کشمکش در قصر پادشاهی عربستان بر سر قدرت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد بن نایف بر خلاف عرف معمول در عربستان در زمان ملک سلمان به ولیعهدی رسید تا جایی که کسی بر تمایل او برای تکیه زدن بر تخت پادشاهی تردیدی نداشت اما قدرت گرفتن محمد بن سلمان دیدگاه‌ها و محاسبات قبلی را تغییر داد.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، پس از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز و پادشاهی بن سلمان، محمد بن نایف بر خلاف عرف معمول در عربستان به ولیعهدی رسید تا جایی که کسی بر تمایل او برای تکیه زدن بر تخت پادشاهی تردیدی نداشت اما قدرت گرفتن محمد بن سلمان دیدگاهها و محاسبات قبلی را تغییر داد.
در بازگشت به یک دهه پیش و ورق زدن اخبار منتشر شده درباره عربستان، نام «محمد بن نایف» شاهزاده جوان سعودی با رویکردهای اصلاح طلبانه بیش از هر شاهزاده دیگر خاندان سعودی خودنمایی می کند.
بن نایف که در مقابله با تروریسم بزرگترین چالش سعودی فعال بود در صدر خبرهای سیاسی سعودی قرار داشت و هیچ کس در تمایلش برای تکیه زدن به کرسی شاهی تردید نداشت.

ولیعهدی بن نایف به مثابه شکستن عرف و سنت‌های گذشته

السفیر با اشاره به اینکه این گزارش را از روزنامه اکونومیست و با تلخیص اقتباس کرده است، نوشت: در آوریل سال 2015 و چهار ماه پس از به قدرت رسیدن عمویش «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان ولیعهد منصوب شد و این انتصاب به منزله شکسته شدن عرف و سنت های گذشته سعودی بود چراکه شش پادشاه قبلی سعودی همگی از فرزندان عبدالعزیز موسس حکومت آل سعود بودند و برخی از این فرزندان که هنوز درقید حیات هستند در صف براداران منتظر دستیابی به قدرت و اریکه شاهی بودند.
در نهایت تصمیم بر این شد که جانشینی از این نسل انتقال پیدا کند و به این ترتیب بن نایف 57 ساله به طور رسمی ولیعهد شد.
سال گذشته و پس از انتصاب فرزند سلمان به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، نام «محمد بن سلمان» (31 ساله)در صحنه سیاسی سعودی بر سر زبان ها افتاد.
بن سلمان که ماموریت کاهش وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی را به برعهده گرفته است، حضوری پررنگ تر از پسرعمویش دارد و در کانون توجه قرار گرفته است و قول او برای تحقق اصلاحات عمیق در کشورش موجب شد این تصور که ملک سلمان در صدد است او را برای جانشینی خود آماده کند، قوت بگیرد.

محبوبیت داخلی و خارجی بن نایف در مقایسه با بن سلمان

در مقابل به نظر می رسد بن نایف ولیعهد از محبوبیت بیشتری برخوردار است و شاهزادگان سعودی و دیپلمات های غربی شخصیت او را بیشتر می پسندند و مردم عربستان هم او بیشتر قبول دارند.
بن نایف پس از اتمام مناسک حج امسال که بعد از فاجعه مرگبار سال گذشته منا و تحت نظارت او برگزار شد، توانست موقعیت خود را تحکیم بخشد با این حال سازمان های حقوق بشری میانه خوبی با او ندارند و بن نایف را مقصر اصلی اجرای حکم اعدام شیخ نمر در ژانویه گذشته می دانند.

بن نایف یا بن سلمان کدام یک بر تخت پادشاهی تکیه می‌زنند؟

در این شرایط به نظر می رسد بن نایف از موقعیت بهتری نسبت به بن سلمان پسرعموی جوانش برخوردار است و دولت سعودی در حالی وارد اصلاحات ریشه ای شده که هیچ کس نمی تواند بگوید از بین این دو شاهزاده کدام یک بر تخت شاهی تکیه خواهد زد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала