ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به جنگ جهانی سوم می انجامد

© AP Photo / Pavel GolovkinСирийский военный возле города Хама, Сирия
Сирийский военный возле города Хама, Сирия - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به کنگره این کشور هشدار داد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه که بخش اصلی استراتژی سیاست خارجی هیلاری کلینتون است، به جنگ جهانی سوم ختم خواهد شد.

جنرال جوزف دانفورد گفت: طرح کلینتون در نهایت به جنگ واشنگتن با سوریه و روسیه منجر خواهد شد و چنین تصمیمی موجب بروز جنگ بین‌المللی بزرگی می‌شود. دانفورد افزود:‌ اینکه بخواهیم کنترل تمامی حریم هوایی سوریه را در دست داشته باشیم، برای ما به معنای آن است که با سوریه و روسیه وارد جنگ شویم، این تصمیمی افراطی و خطرناک است و قطعا من این کار را نمی‌کنم زیرا این سیاست حتی از نظر رهبران نظامی هم بسیار جنگ‌طلبانه است.
هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا طی ماه های اخیر بارها از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه صحبت کرده است. کلینتون در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» در دفاع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه گفته بود: من شخصاً از ایجاد منطقه پرواز ممنوع و راهروهای انسانی به منظور تلاش برای متوقف کردن کشتار در سوریه حمایت می‌کنم. 
گفتنی است بیش از 50 دیپلمات امریکایی در ماه جون از دولت باراک اوباما تقاضا کردند که از گزینه نظامی علیه ارتش و نظام بشار اسد استفاده کند و اعلام کردند که اگر قرار نیست حمله مستقیم علیه دولت سوریه صورت گیرد، طرح ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه اجرا شود.
در این حال وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای امریکایی خود، علاوه بر بررسی امکان عادی سازی شرایط حلب، نسبت به رفتار گروه‌های مسلح تحت حمایت غرب و کارشکنی در مسیر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه انتقاد کرد. 
«سرگئی لاوروف» در مکالمه تیلیفونی با «جان کری» همتای امریکایی خود از اقدامات گروه‌های معارض سوری تحت حمایت امریکا و سنگ‌اندازی آنها در مسیر حل شدن بحران سوریه انتقاد کرد. لاوروف از نادیده گرفته شدن اقدامات گروه تروریستی جبهه‌النصره توسط معارضان تحت حمایت آمریکا نیز ابراز نارضایتی کرد. وزرای خارجه دو کشور در این تماس تیلیفونی در خصوص امکان بازگشت حلب به شرایط طبیعی نیز سخن گفتند. 
حلب نقطه اختلاف شدید امریکا و روسیه در سوریه است. امریکایی‌ها که با بمباران مواضع ارتش سوریه طی آتش‌بس یک هفته‌ای، آتش جنگ را دوباره در این کشور شعله‌ور کردند، اصرار دارند که ارتش سوریه در حلب به معارضان حمله نکند. استان بزرگ حلب، نقطه اتصال تروریست‌های سوری به منبع نیرو و تجهیزات بین‌المللی ارسالی از ترکیه است. امریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه حملات روس‌ها و ارتش سوریه به حلب، تعامل با روس‌ها در کل سوریه به حال تعلیق درخواهد آمد. روس‌ها هم هشدار داده اند که در صورت تکرار حمله مستقیم ارتش آمریکا به ارتش سوریه، خاورمیانه در آتش خواهد سوخت. این درحالی است که غرب به ویژه امریکا، روسیه را به انجام حملات در حلب متهم می‌کنند. اخیرا هم روزنامه های امریکایی فاش کردند که واشنگتن گزینه نظامی علیه دولت سوریه و مجهز کردن مخالفان به سلاح پیشرفته را برای توقف حملات روسیه به حلب بررسی می‌کند.
اما در تحولات میدانی، فرمانده ستاد کل ارتش سوریه ضمن بازدید از جبهه‌های نبرد در حومه شمالی حما، از نزدیک در جریان روند عملیات علیه گروه‌های تروریستی قرار گرفت. علی عبدالله ایوب به همراه جمعی از افسران ارشد، از جبهه‌های نبرد در حومه شمالی حما بازدید کرد. وی در دیدار با فرماندهان میدانی ارتش سوریه، در جریان جزئیات کامل روند عملیات نظامی علیه گروههای تروریستی قرار گرفت. فرمانده ستاد کل ارتش سوریه، در این سفر ضمن ارائه رهنمودهایی به فرماندهان و سربازان مستقر در این جبهه، بر ضرورت محافظت از آمادگی رزمی بالا برای انجام مأموریت های محوله به بهترین شکل تاکید کرد. 
ولایت حما در مرکز سوریه و در کنار حمص واقع است، از این رو این استان از اهمیت استراتژیکی زیادی برخوردار است و نبردی که ارتش سوریه در حما انجام می‌دهد، مانند نبرد حلب سرنوشت‌ساز است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала