امریکا از آتش بس 3 روزه یمن برای بازتجهیز عربستان استفاده می کند

© AFP 2023 / Saul LoebКороль Саудовской Аравии Абдалла ибн Абдул-Азиз Аль Сауд и президент США Барак Обама
Король Саудовской Аравии Абдалла ибн Абдул-Азиз Аль Сауд и президент США Барак Обама - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک پایگاه غربی در گزارشی ضمن رد ادعاها درباره حملات به ناو امریکایی ماسون در سواحل یمن، از مشابهت جنگ‌ یمن و ویتنام سخن گفت؛ جنگ‌هایی که واشنگتن با ادعای حملات به ناوهایش مستقیم وارد آنها شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، یک پایگاه امریکایی ضد جنگ در مطلبی با عنوان «جنگ ویتنام و یمن، در یک چیز مشترکند: حملاتی که اصلا وجود خارجی ندارد»، به موضوع جنگ یمن و مواضع واشنگتن در قبال آن پرداخت.

نویسنده گزارش وبسایت «آپد نیوز»‌ تاکید می‌کند، که مانند مورد جنگ ویتنام و ادعای امریکا در حمله به یک ناو امریکایی، گزارش‌ها و اظهارات مقامات امریکایی درباره حمله به ناو ماسون در سواحل یمن، ادعایی برای وارد شدن امریکا در جنگ است.

ادعای دروغ امریکا مبنی بر حمله موشکی یمن به ناوش

امریکا در دهه 60 میلادی به دنبال این ادعا که راکت‌های ویتنام شمالی، به جنگنده‌های امریکایی در خلیج «تونکین» حمله کرده و کشتی «یواس‌اس مدوکس» را هدف قرار دادند، وارد جنگ ویتنام شده بود.

حالا یک تحلیلگر امریکایی و فعال ضد جنگ در گزارشی نوشته است:- "حمله راکتی به یک کشتی امریکایی در ساحل یمن، یک خبر مهم بود اما این موضوع که شاید این حمله هرگز حادث نشده، با بی اعتنایی رسانه‌های جریان اصلی واقع شده یا عامدانه لاپوشانی شده است. از کل ماجرا همان بوی حادثه خلیج تونکین به مشام می‌رسد حادثه‌ای که هرگز اتفاق نیفتاد".

جوزف کلیفورد در «آپد نیوز» که یک پایگاه امریکایی ضد جنگ است، نوشته است:- "آیا تاریخ دارد تکرار می‌شود؟ قطعا اینطور به نظر می‌رسد. این شبیه به قیاس ورود امریکا به جنگ داخلی ویتنام و تازه‌ترین ورود امریکا به جنگ در یمن است".

او تصریح کرد:- "دچار اشتباه نشوید. ما (امریکا) اکنون بیش از یک سال است که در جنگ یمن بوده‌ایم. امریکا در حمله و بمباران مدارس، منازل و شفاخانه ‌های یمنی که بیش از یک سال ادامه داشته است، در کنار عربستان سعودی که سرکوبگرترین حکومت جهان است، قرار دارد".

سوء استفاده از آتش‌بس برای بازتجهیز عربستان

این تحلیلگر امریکایی ادامه داد:- "این جنگ (جنگ عربستان و متحدانش علیه یمن)  بدون تایید و رضایت امریکا و مسلح کردن سعودی‌ها به تسلیحات امریکایی، امکان تحقق نداشت. ما علاوه بر تامین سلاح سعودی‌ها، سوخت رسانی هوایی جنگنده‌ها و دادن 40 میلیون پوند سوخت جت طی 18 ماه اخیر به انها را انجام داده و در واقع سبب حملات ویرانگر به تاسیسات غیرنظامی یمن بوده‌ایم".

وی با اشاره به آتش‌بس اخیر اعلامی در یمن و فشارهای امریکا برای تحقق آن اینطور نوشت:- "امریکا از آتش‌بس در یمن برای تسلیح مجدد سعودی‌ها استفاده کرد؛ کسانی که بمب‌ها و تسلیحاتشان به اتمام رسیده بود".

نویسنده امریکایی ادامه داد:- "خوب ما اینجا عربستان سعودی را داریم، یکی از ثروتمندترین اما سرکوبگرترین دولت جهان، حامی تروریست‌ها در سوریه و نقاط مختلف جهان که در حال حمله به یمن یکی از فقیرترین کشورهای موجود در زمین است. خوب طبق ایمیل‌های فاش شده از هیلاری کلینتون، او کاملا درباره پشتیبانی های مالی عربستان سعودی از تروریستها در سوریه آگاهی داشت".

کلیفورد افزود:- "ما [امریکایی‌ها] و سعودی‌ها همه چیز را در یمن با بمب‌ها و بمبارانمان از بین برده‌ایم، ما داریم به سعودی‌ها برای باقی ماندن و حفظ محاصره، ممانعت از ارسال مواد غذایی و تجیهزات پزشکی به مردم یمن کمک می‌کنیم و بنا بر برخی گزارش‌ها این موضوع سبب مرگ 10 هزار کودک زیر 5 سال شده است". 

هزینه راکتی که با آن پایگاه راداری یمن منهدم شد

او ادامه داد:- "همه اینها برای امریکا کافی نبود. حالا ما با استناد به ادعای نیروی دریایی امریکا درباره حمله راکت ‌های الحوثی از جایی در یمن به کشتی امریکایی، فعالانه وارد جنگ شدیم و با راکت ‌های تاماهاک که شلیک هر راکت آن به طور متوسط 1.5 میلیون دالر هزینه دارد به آنها حمله کردیم. برخی گفتند که ما با راکت های تاماهاکمان تاسیسات رادایر آنها را زدیم اما یک لحظه صبر کنید. دو روز بعد از حمله، ارتش امریکا خیلی بی سر و صدا اعلام کرد که آنها مطمئن نیستند که اصلا حمله راکتی (به کشتی امریکایی در یمن) انجام شده باشد. بله درست فهمیدید. آیا شما داستان ساخته شده در رسانه‌های جریان اصلی را شنیدید؟ فکر نکنم شنیده باشید. اینطور به نظر می‌رسد که هیچ کسی راکتی از یمن ندیده و هیچ چیزی مورد هدف موشک قرار نگرفته است. الحوثی‌ها هرگونه حمله ادعایی به کشتی امریکایی را رد کردند و امریکا هم بی سر و صدا تایید کرد و شاید کل داستان بر سر "تصاویر راداری از شبه و ارواح" بود و اینکه اصلا هیچ حمله راکتی به کشتی در کار نبود. اینطور گفته شده که ارتش امریکا در حال تحقیق درباره حمله است و نتیجه تحقیق منتشر خواهد شد اما شما نباید منتظر باشید گزارش منتشر شود. شاید هرگز چنین گزارشی منتشر نشود. حتی اگر هم چنین شود، آیا شما گزارشی که ارتش خودش درباره آن تحقیق کرده را باور می‌کنید؟".

نویسنده امریکایی  در پایان می‌پرسد:- "چند سال جنگ ما در یمن طول خواهد کشید؟ چند نفر کشته خواهند شد؟ چرا ما با یمن می‌جنگیم؟ چرا عربستان سعودی به یمن حمله کرده است؟ آیا در آینده اثر معکوس و ضربه متقابلی از قِبَل یمن برای ما ایجاد خواهد شد یا اینکه ما اینطور احساس می‌کنیم که یمنی‌های بیگناه به راحتی و آرامی و بی سر و صدا کشته خواهند شد؟ و آخرین سوال اینکه کشورهایی را نام ببرید که امریکا در حال حاضر دارد بمباران می‌کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала