دانشمندان: الماس قابلیت میلیون ها بار بیشتر ذخیره اطلاعات نسبت به دی وی دی را دارد

© Photo / Rio TintoViolet diamond
Violet diamond - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اطلاعات در هارد درایو پس از پنج تا ده سال از بین می رود اما به طور دایمی در الماس باقی می ماند و تا مادامی که الماس وجود دارد اطلاعات نیز در آن وجود خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، نتیجه یک تحقیق شگفت انگیز نشان می دهد دانه های الماس قادرند میلیون ها بار بیشتر از دی وی دی، اطلاعات را در خود ذخیره کنند.

نتیجه یک تحقیق که  در نشریه ساینس اَدوَنسِس منتشر شد، نشان می دهد دانه های الماس می توانند اطلاعات را برای مدت زمانی طولانی در خود نگهداری کنند، اکنون مشخص شده است که یک دانه بسیار کوچک از الماس می تواند بیش از یک دی وی دی اطلاعات را در خود نگه دارد.

بدین ترتیب، فیزیکدانان در آینده می توانند به الماسی دسترسی داشته باشند که ظرفیت نگهداری اطلاعات در آن یک میلیون بار بیشتر از یک دی وی دی است.

برخی گروه ها در سراسر جهان در تلاش برای یافتن مکانی برای نگهداری اطلاعات جمع آوری شده هستند، الماس موضوعی ناآشنا در این زمینه نبوده است، پیشتر الماس ها برای نگهداری اطلاعات کوانتومی پیشنهاد شده اند.

ناخالصی هایی کوچک به اندازه یک اتم موسوم به مرکز خلاء نایتروجن در یک الماس کامل وجود دارد، این ناخالصی ها زمانی اتفاق می افتند که یک اتم نایتروجن — یا تعداد کمی از آنها — آرام آرام در میان ساختار کاربن نفوذ کنند و با آنها جفت شوند.

از بین بردن یک اتم کاربن در نزدیکی نایتروجن سبب به وجود آمدن یک فضای خالی برای ذخیره کردن اطلاعات می شود،محققان —که شامل تیمی از فیزیکدانان در کالج سیتی در نیویورک می شود- از لیزرها برای رمزگذاری کردن و خواندن اطلاعات در این فضاهای کوچک استفاده کردند، برای رمزگذاری کردن تصاویر ساده سیاه و سفید، همانند یک صورت خندان، آنها با یک لیزر سبز درخشان یک الکترون را اضافه می کنند و با یک لیزر قرمز یک الکترون را بر می دارند، شیوه خواندن اطلاعات در این روش همانند یک رایانه است با این تفاوت که در اینجا به جای ارقام برای خواندن از رنگ ها استفاده می شود.

یاکوب هنشاو که بر روی این تحقیق کار کرده است، گفت:‌ دی وی دی همانند یک معمای دو بعدی است و تکنیک الماس همانند یک الگوی سه بعدی و الماس بر خلاف دی وی دی —که تنها یک سطح دارد- می تواند اطلاعات را در لایه های متعدد ذخیره کند.

تفاوت الماس با هارد درایو این است که اطلاعات در هارد درایو پس از پنج تا ده سال از بین می روند اما این اطلاعات به طور دایمی در الماس باقی می مانند و تا مادامی که الماس وجود دارد اطلاعات نیز در آن وجود خواهند داشت.

محققان می گویند هر چه یک الماس بزرگتر باشد، تعداد این ناخالصی ها در آن بیشتر است و بدین ترتیب فضاهای بیشتری برای ذخیره اطلاعات وجود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала