اسدالله سروری روئیس (اکسا) مشهور به قصاب افغانستان آزاد شد

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع که نخواست نامش افشا شود به تلویزیون1 گفت که اسد الله سروری، رییس سابق اداره‌ی استخبارات افغانستان (اکسا) از زندان آزاد شده است. منبع جزییات بیشتر در این مورد ارایه نکرده است.

اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1 گزارش میدهد، سروری در زمان حکومت تحت حمایت شوروی سابق در افغانستان به عنوان رییس استخبارات (اکسا) کار می‌کرد و مدتی بعد از سوی یک دادگاه مجاهدین در کابل به اعدام محکوم شده بود.
بی‌بی‌سی، در گزارشی که در ۲۶ فبروری سال ۲۰۰۶ نگاشته گفته بود که آقای سروری از سوی دادگاه به کشتار جمعی در سال‌های ۱۹۷۸- ۱۹۷۹ در اين کشور متهم شده است.
سروری کیست؟ 

اسدالله سروری در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در ولایت غزنی افغانستان متولد شد؛ او تحصیلات خود را در بخش پیلوت چرخ‌بال در شوروی سابق به پایان رساند.
او در سال ۱۹۷۲، در کودتای محمد داوود خان عليه رژيم شاهی محمد ظاهر شاه شرکت داشت.
سروری همچنين از فعالان کودتای سال ۱۹۷۷ ميلادی بود که به سقوط دولت محمد داوود خان و روی کار آمدن رژيم کمونيستی در افغانستان شد.
به نقل از بی‌بی‌سی، او در همان سال، رييس سازمان امنيت و استخبارات افغانستان (اکسا) شد.
در سال ۱۹۷۹، حفيظ الله امين، عليه نور محمد تره کی، رييس وقت حکومت کمونيستی افغانستان دست به کودتا زد. سروری در آن کودتا، از تره کی پشتيبانی می کرد و پس از پيروزی کودتا، افغانستان را ترک کرد و راهی شوروی شد.
چند ماه بعد و با سقوط رژيم تحت امر حفيظ الله امين و روی کار آمدن ببرک کارمل، اسدالله سروری به همراه نيروهای شوروی وارد افغانستان شد.
وی تا سال ۱۹۸۰ معاون ببرک کارمل، رييس دولت کمونيستی افغانستان بود و پس از آن، به مدت شش سال، سفير افغانستان در مغولستان شد.
اسدالله سروری در سال ۱۹۹۲، پس از فروپاشی دولت دکتر نجيب الله، به افغانستان بازگشت و توسط مجاهدين تحت امر احمدشاه مسعود بازداشت شد و به مدت سيزده سال، در بازداشت به سر می برد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала