اردوغان از مردم ترکیه خواست تا دالر های خود را به لیر و طلا تبدیل کنند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهوری ترکیه از مردم خواست تا ارز خود را به طلا و لیر تبدیل کنند و گفت: گزینه دیگری جز کاهش نرخ بهره برای رشد و توسعه وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، در پی اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه ارزش لیر در مقابل دالر امریکا کاهش یافت.
اردوغان در جریان سخنرانی خود در مراسم گشایش نمایشگاه موتر در انقره گفت: افرادی زیر بالشت های خودشان ارز مخفی کرده‌اند، باید آن را به لیر و طلا تبدیل کنند. این اقدامات به ضرر برخی تمام می شود اما نگران نباشید، ما در سال های 2007 و 2008 هم چنین مشکلی داشتیم. من گفته بودم که این مشکل بر ترکیه اثر نمی گذارد. حالا هم همان حرف را تکرار می کنم. مشکلی نیست که بر ما اثر بگذارد.
وی به شدت نرخ بالای بهره در ترکیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هیچ گزینه دیگری جز کاهش نرخ بهره نداریم. ما برای سرمایه گذاران نرخ پایین بهره را در نظر داریم.
موضع اردوغان باعث افزایش تنش میان بانک مرکزی ترکیه و دولت شده است؛ بانک مرکزی ترکیه با بالا نگه داشتن نرخ بهره به دنبال مقابله با تورم است اما دولت می گوید این نرخ باید پایین بیاید تا برای کارآفرین ها اعتبارات مورد نیاز تامین شود.
رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: ما باید به جهان نگاه کنیم. آیا در اروپا، امریکا و جاپان نرخ بالای بهره داریم؟ درحالیکه نرخ بهره در این کشورها کم است، چرا باید بهره در کشور ما حدود 14، 15 و 16 درصد باشد؟ ما باید راه را برای کارآفرین ها با نرخ بهره های کم و پایین هموار کنیم.
پس از صحبت های اردوغان، ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار امریکا 55 / 3 درصد سقوط کرد و به 17 درصد از آغاز سال جاری میلادی رسید.
دولت انقره گفته است که اقداماتی را برای تسهیل روند نقل و انتقالات لیر به جای دالر برای موسسات دولتی ایجاد می کند و به موسسات و مشاغل خصوصی نیز تاکید کرده تا همین کار را انجام دهند تا لیر تقویت شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала