طالبان باید دست از جنگ بر دارند و به یک حزب سیاسی تبدیل شوند

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandطالبان باید دست از جنگ بر دارند و به یک حزب سیاسی تبدیل شوند
طالبان باید دست از جنگ بر دارند و به یک حزب سیاسی تبدیل شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
يک مقام اتحاديه اروپا گفته است که اين اتحاديه می خواهد طالبان نيز مانند حزب اسلامی منحیث یک گروه سیاسی تبارز کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کابل(پژواک، ٢٢ قوس ٩٥): طی نشستی در کابل، بر مشارکت زنان در پروسۀ صلح تاکيد شد و يک مقام اتحاديه اروپا گفت که اين اتحاديه می خواهد طالبان نيز مانند حزب اسلامی منحیث یک گروه سیاسی تبارز کند. در اين ورکشاپ که سه روز ادامه پیدا می کند و امروز در کابل تدوير شد، زنان افغان از ٣٣ ولایت کشور، برخى مقام هاى افغان، خانم اول افغانستان، سفير سويدن در کابل و معاون هيئت اتحاديه در افغانستان شرکت داشتند. زنان افغان در اين نشست، مهارت های گفتمان و میانجیگری در پروسه های صلح را از سوی متخصصين داخلی و خارجی فرا خواهند گرفت.

جورج کنگهم (George Kingham) معاون هیئت اتحادیه اروپا در این نشست گفت در کنفرانس بین المللی بروکسل که در اکتوبر گذشته تدویر یافت، به طور خاص به این موضوع اشاره شد که زنان در پروسۀ صلح می توانند، نقش موثر ایفا کنند و قادر به تغییرات مثبت در کشور هستند. او گفت: «اتحادیه اروپا قبل از این نیز حمایت خود مبنی بر زیاد شدن تعداد زنان در پروسۀ صلح با دولت افغانستان را تعهد کرده بود تا زنان در این روند نقش گسترده داشته باشند.» وى افزود که تیم مکمل اتحادیه اروپا، در پروسه های صلح همکاری نزدیک با دولت افغانستان دارد و بر موافقتنامه هايى که از طریق پروسه صلح در افغانستان امضا می شوند نظارت دارد. جورج کنگهم گفت: «اتحادیه اروپا، پروسه صلح را از نزدیک نظارت می کند و هر موافقتنامه اى که امضا می شود آن را نیز نظارت می کند؛ ما طبعاً در حقیقت نقشی داریم و از نزدیک مطالعه می کنیم موافقتنامه اى که شورای عالی صلح با حزب اسلامی نهایی کرده، ببينیم که چه نتیجه اى به بار می آورد و همچنان می خواهیم که بالاخره طالبان از جنگ دست بکشند و به یک گروه سیاسی تبارز بکند.»

موافقتنامه صلح ميان دولت و حزب اسلامى افغانستان، در ماه ميزان به امضا رسيد. در حال حاضر تلاش ها براى عملى شدن اين موافقتنامه ادامه دارد.معاون هیئت اتحادیه اروپا همچنان افزود که این اتحادیه، به خاطر آنکه توانسته باشد مذاکرت صلح را با حوزه های انفرادى یا نقاط مختلف افغانستان وصل کرده باشد، امتیازات خاصی را برای فعالین محلی صلح در نظر می داشته باشد. کنگهم تصریح نمود که اتحادیه اروپا در حد توان، متعهد به همکاری در مساعی مربوط به مصالحه از مجرای دیپلماتیک و انکشافی می باشد. اندرز شوبرگ (Anders Sjoberg) سفیر سویدن در کابل، در اين نشست گفت که برای به دست آوردن و برنده شدن در صلح، حضور زنان در پروسۀ صلح حتمی است و با محروم کردن زنان، هیچ پروسۀ صلح موفق نمی باشد؛ زيرا زنان نيمى از جمعيت را تشکيل مى دهند.

موصوف افزود تحقیقات نشان می دهد که مشارکت کامل و مساوی زنان در پروسه های صلح، باعث صلح پایدار و تامین امنیت در جامعه می شود و حضور بیشتر زنان در پروسۀ صلح، صلح را بیشتر تضمین می کند. او خطاب به زنان گفت: «به همین منظور ما شما را از ولایات مختلف دعوت کردیم تا مهارت های میانجیگری را بیاموزید و در جامعۀ تان تطبیق کنید و ما باور داریم که شما می توانید در خانه و جامعه تان تغییر بیاورید.» وی از زنان خواست که در راستای جلوگیری از منازعات دخیل شوند و در حل منازعات در سطح محل، ولایت و کشور کار کنند. موصوف با شجاع خواندن زنان افغان، افزود: «حضور شما در اینجا، خود علامت پیشرفت افغانستان است و دیدن همۀ شما در اینجا الهام بخش برای یک افغانستان با ثبات، دارای صلح و خوشبختی است.» به گفته او رسیدن به صلح تنها آتش بس نیست، بلکه صلح به معنای تامين عدالت، مصالحه، رشد آموزش و صحت و توزیع مساویانۀ منابع است که در سایر سطوح باید صورت گیرد.موصوف گفت: «ما به این باورهستیم که صلح آنقدر دور نیست؛ در دسترس مان است و این را هم می فهمیم که راه رسیدن به صلح، یک راه دراز است و نیاز است که یک پروسۀ فراگیر را پیمود.» وی بابیان اینکه تقریباً ٥٠ درصد موافقتنامه های صلح، در پنج سال اول با ناکامی مواجه می شوند، افزود که این گفته هایش شاید برای کشوری مانند افغانستان که از چهل سال به این سو از منازعات، جنجال ها و مشکلات رنج می کشد، دلسرد کننده معلوم شود؛ اما این قانون طبیعت نیست که همیشه منازعات باشد و موافقتنامه های صلح نمی تواند با کامیابی پایان یابد. او اطمینان داد که تلاش های کشورش به خاطر تامین صلح در افغانستان پایان نمی یابد و متعهد به ادامه همکاری با دولت و مردم افغانستان می باشد. بی بی گل غنی خانم رییس جمهور محمد اشرف غنی، با الهام بخش خواندن برنامه امروز گفت که زنان در تمامی ولایات، می توانند باعث کاهش منازعات و به میان آمدن صلح در کشور شوند.او افزود که شریک ساختن تجربیات داخلی و استعدادهای خارجی با یکدیگر، باعث رشد استعدادهای داخلی می شود. وی گفت: «تنها از طریق مساعی مشترک و باهمی، می توانیم به صلح دست یابیم و زنان در حل منازعات می توانند موثر واقع شوند و آرامی را به میان آورند.»

او همچنان تصریح نمود: «درست است که صلح [دولت افغانستان] با دشمنان است؛ اما صلح در بین جامعه باید باشد و ما یاد بگیریم که چطور همراه با همسایه و اعضای خانوادۀ خود، به آرامی مشکلات را حل کنیم.»    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала