چه کار کرد که زندگی با معناتری داشته باشیم؟

© Sputnik / Vera KostamoНациональный парк "Русская Арктика"
Национальный парк Русская Арктика - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هر گاه صحبت از توسعه‌ی فردی و بهبود زندگی به شکلی بامعناتر می‌شود، همه‌ی ما حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

در این مواقع ما ماشین‌های نصیحت‌پراکنی می‌شویم و به طرزی روشنفکرانه ایده‌های گوناگون خود را درباره زندگی و… به اطراف پرتاب می‌کنیم، اما واقعیت چیست و کدام یک از این دُر و گوهرهای ساطع شده به شکل کاربردی و واقعی در زندگی و تغییر عادت‌های روزانه‌ی خودمان قابل اجرا هستند. برای مثال اگر کتاب یا مقاله‌ای در انگیزه دادن به مخاطب خود درست عمل نمی‌کند یا جایی از کار نویسنده در پروراندن مطلب می‌لنگد، پس بهتر است سراغ هر نوشته و مطلبی که می‌رویم ابتدا از خود بپرسیم، آیا این کتاب یا مقاله به توسعه‌ی فردی و بهبود عادت‌های روزانه‌ی من کمکی می‌کند یا خیر (هر نوشته‌ای تنها ۵-۱ درصد می‌تواند روی مخاطب خود اثر بگذارد، پس با مطالعه‌ی بیشتر می‌توان تعداد بیشتری از این تغییرات را به زندگی‌مان اضافه کنیم؛ تغییراتی پایدارتر در جهت بهره‌وری و رضایت از زندگی). امیدواریم این مقاله حداقل ۱ درصد به بهبودی زندگی شما کمک کند.

آنچه مفید است را جذب کنید، چیزهای بیهوده را رد کنید و آنچه را مختص شماست از آن خود کنید

« بروس لی»

۱. وقت بیشتری را به خواندن کتاب‌ها و مقالاتی درباره‌ی تغییرات مثبت در زندگی اختصاص بدهید

شما می‌توانید ساعت‌های طولانی کتاب‌های تاریخی بخوانید یا مطالبی درباره‌ی روان‌شناسی، تغییر عادت،مدیریت زمان، سلامت، معنویت و غیره را برای مطالعه انتخاب کنید. خب انتخاب با شماست، اما فراموش نکنید که به‌رغم اهمیت درس‌های فراوانی که از مطالعه‌ی تاریخ کسب می‌کنیم، میزان دانشی که از سایر زمینه‌های مطالعاتی به دست می‌آوریم بسیار بیشتر خواهد بود و روند اثرگذاری آنها بر زندگی روزانه افزون‌تر است. تغییرِ رفتار نتیجه‌ی مهمی از مطالعه‌ی مؤثر است، پس تصمیم با شماست که با خواندن مطالب دانش‌افزایی چون تغییر عادت و روان‌شناسی طوری زندگی کنید که در تاریخ ثبت شود یا صرفا به خواندن تاریخ گذشتگان اکتفا کنید. مثلا اگر بدانیم چه عادت‌های روزانه‌ای خلق‌و‌خوی ما را بهتر می‌کند و بعد آنها را در زندگی به کار ببندیم، طبیعی است که فرد خوشحال‌تری می‌شویم یا اگر بدانیم که مصرف کدام غذاها با سوخت‌و‌ساز بدن ما سازگارتر است، فعالیت‌های بدنی‌مان بهبود می‌یابند و این داستان در همه زمینه‌ها ادامه دارد.

فرض کنید با افزوده شدن دانش شما درباره حقایق معنوی چقدر ساده‌تر از مشکلات کوچک و پیش‌پا‌افتاده گذر خواهید کرد، پس به جای خواندن سرسری صفحات وبسایت‌ها و اخبار روزنامه‌ها بهتر است با انتخابی هدفمند و دقیق به سراغ مطالب آموزنده در مورد توسعه فردی برویم و نوشته‌هایی را که برای‌مان جالب‌تر و جذاب‌تر هستند، انتخاب و مطالعه کنیم.

پیشنهاد کاربردی: موضوعاتی را که برای‌تان جالب‌تر و دانش شما در آنها کمتر است، هدفمند و با برنامه انتخاب  کنید، مثلا اگر در مدیریت زمان مشکل دارید، کتاب‌ها و مقالاتی در این زمینه بیابید و مطالعه کنید.

دانش تنها یک نیروی بالقوه است و وقتی به قدرت واقعی تبدیل می‌شود که طبق برنامه‌های اجرایی دقیق به یک هدف قطعی و مشخص برسد

« ناپلئون هیل»

اگر ارزش بالقوه‌ی دانشِ کسب شده در طول یک هفته، ۱ درصد باشد، این عدد در طول یک سال به ۵۲ درصد خواهد رسید.

۲. تیلیفون‌تان را یک روز در هفته خاموش کنید

بهتر است هر شب تیلیفون‌تان را روی حالت پرواز قرار دهید و آن را از رختخواب دور نگه دارید. صبح که از خواب بیدار می‌شوید با انبوهی از پیام‌های نخوانده روبه‌رو می‌شوید. بی‌شک همه از دیدن‌ چنین پیام‌هایی خوشحال می‌شوند، به ویژه اگر فرد چندان فعالی در شبکه‌های مجازی و ارتباطی نباشید. درست است که دیدن پیام‌های جدید، با پر کردن مخزن دوپامین مغز، ما را شاد می‌کند، اما باید قبول کنیم استفاده از تلفن فقط برای  تماس‌های ضروری، در صرفه‌جویی زمان بسیار مفید خواهد بود و وقت کافی برای فعالیت‌های گوناگونی چون مدیتیشن، نرمش، مطالعه و… در اختیار می‌گذارد.

خودتان قضاوت کنید ورزش و مطالعه بهتر است یا مواجه شدن دقیقه به دقیقه با پیام‌های مختلفی که از شبکه‌های اجتماعی و… دریافت می‌کنید. در واقع بهتر است در استفاده از تیلیفون‌های هوشمند گزینشی عمل کنید.

پیشنهاد کاربردی: گوشیِ هوشمندِ عزیزتر از جان‌تان را حداقل یک روز در هفته کنار بگذارید.

دانای ناشناسی:

زندگی چیزی است که وقتی مشغول سروکله زدن با تیلیفون هوشمند خود هستید، رخ می‌دهد.

۳. برنامه‌ی غذایی مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای خود تنظیم کنید

ما روزانه تصمیم‌های کوچک و بزرگ فراوانی می‌گیریم، اما یکی از این تصمیم‌ها از همه چالش‌برانگیز‌تر است؛ همان پرسش تاریخی که باعث می‌شود مادران عزیز، افراد خانواده را هر شب برای برنامه‌ریزی غذای فردا مورد بازجویی قرار دهند. بله، فردا چه چیزی بخوریم؟

رفع این مشکل و دغدغه بسیار ساده است. با نوشتن یک برنامه‌ی غذایی می‌توانید سلول‌های خاکستری را از فکر کردن و تلاش برای پاسخ‌گویی راحت کنید. برنامه‌ی غذایی مشخص صبحانه و ناهار در صرفه‌جویی وقت نیز به شما کمک می‌کند. برنامه‌ای از پیش تعیین شده شاید کمی خسته‌کننده به نظر برسد پس باید در نوشتن آن سلیقه و تنوع به خرج بدهید و اصلا نگران نباشید، شما در حال تدوین یک حکم ازلی و ابدی نیستید و هر چند وقت یک‌بار می‌توانید آن را تغییر بدهید.

پیشنهاد کاربردی: غذاهای سالم و مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید و با آنها یک برنامه‌ی جذاب غذایی برای خود  بنویسید.

برنامه‌ریزی از نظر ذهنی انرژی بخش است و کج خلقی و احوال بد را از بین می‌برد.

« میسون کوری»

۴. هر روز (شنبه تا پنج شنبه) دو کار جالب و مفرح را در برنامه عصر یا شب خود بگنجانید

اگر تنها در کار کردن غرق شویم و حتی لبخند زدن را فراموش کنیم، روزبه‌روز جدی‌تر و عبوس‌تر می‌شویم. با برنامه‌ریزی روزانه برای انجام کارهای جالب و مورد علاقه‌تان در حقیقت برای خود دلخوشی‌های کوچکی می‌سازیم که هر قدر هم روزمان بد و سخت بگذرد به ما امید و شادی می‌دهند. منظور از کار مفرح و جالب، حرکات محیرالعقول مانند سقوط آزاد از هواپیما یا غواصی در اعماق اقیانوس آرام نیست، بلکه منظور دلخوشی‌های کوچکی چون بازی با حیوان خانگی، تماشای برنامه‌ی موردعلاقه یا دیدارِ دوستان است. حالا انتخاب شما هر چه باشد مهم این است که هدف مفرح برنامه‌ریزی شده‌ای برای خود می‌سازید؛ لذتی که باعث می‌شود راحت‌تر بخوابیم و خوش‌خلق‌تر بشویم و انگیزه‌ی بیشتری در طول روز داشته باشیم. با دلخوشی‌های کوچک، سرزندگی را به عادتی روزانه برای زندگی با معناتر تبدیل کنید.

پیشنهاد کاربردی: سعی کنید به دلخوشی‌های کوچک‌تان کمی دیوانگیِ کنترل‌شده اضافه کنید تا بیشتر خوش  بگذرانید.

یک ضرب‌المثل معروف فرنگی می‌گوید:

اگر زیادی کار کنی و تفریحی نداشته باشی، هم خسته می‌شوی و هم خسته‌کننده.

۵. نگرانی‌ها و اشتباهات‌تان را روی برگه‌ی کوچکی یادداشت کنید

همه‌ی ما معمولا خود را به خاطر اشتباهات کوچکی که در طول روز مرتکب می‌شویم سرزنش می‌کنیم. گاهی شدت این سرزنش‌ها خیلی زیاد و خنده‌دار است. خودمان را به گوشه رینگ پرتاب می‌کنیم و باقدرت هر چه تمام، بی‌رحمانه سعی در مغلوب کردن خود داریم. اگر این روند ادامه پیدا کند، روزبه‌روز بیشتر احساس نارضایتی و ناامیدی خواهیم کرد. چنین تباهی و سیاهی زمانی گریبان‌گیر زندگی ما می‌شود که ایده‌آل‌گرا باشیم. نباید اجازه بدهید موضوعات پوچ، نگرانی‌ها یا اشتباهات ما را عصبانی کنند یا خودمانی‌تر بگوییم حال ما را بگیرد.

لازم نیست در طول یک روز همه‌ی کارهای شما عالی و فوق‌العاده باشد، در حالی‌ که اگر به دنبال فراتر رفتن از استانداردها به سمت ایده‌آل‌ترین‌ها باشیم طبیعی است که ناامید و افسرده می‌شویم.

می‌توان یادداشتی تهیه کرد و در آن اشتباهات و نگرانی‌ها را نوشت و با مکتوب کردن این دل‌مشغولی‌های منفی، افکار بد را از خود دور کرد. وقتی یک اشتباه یا نگرانی را مکتوب می‌کنیم، حجم زیادی از درگیری‌های ذهنی نامرتب و افسارگسیخته‌ی ذهنی را از اتاق فرمان بدن یا همان مغز دور می‌کنیم و بیرون می‌ریزیم.

پیشنهاد کاربردی: افکار منفی را با نوشتن از خود دور سازید. دفترچه‌ی کوچکی تهیه کنید و از نگرانی‌های خود  بنویسید.

تخلیه و تفکیک احساسات مختلف به ویژه احساسات منفی ما را از خودخوری و سرزنش دور می‌کند.

« کارلا هلبرت»

این ۵ پیشنهاد‌ِ منحصر به فرد زندگی‌تان را بامعناتر و شما را قدرتمندتر می‌کند. کدام یک از این توصیه‌ها با شما سازگار است؟ انتخاب کنید و تغییر را در خود احساس کنید.

برگرفته شده: از سایت چطور

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала