روحیه دادن طالبان توسط غرب

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaروحیه دادن طالبان توسط غرب
روحیه دادن طالبان توسط غرب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ابتدا حکومت افغانستان بود که به طالبان رسمیت بخشید و شورای عالی صلح را ایجاد کرد و سپس آمریکایی ها بودند که در قطر برای آنها خواستار دفتر شدند

نشر گزارش ها در مورد قدرت گرفتن طالبان و گروه های تروریستی از سوی جنرالان آمریکایی، یاس و ناامیدی را درمیان مردم افغانستان به وجود آورده است. این در حالیکه است که آمریکا به جای این گزارش دهی عمل کرده و این گروه ها را از بین ببرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، مولانا فرید، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خبر تودی» گفت: اظهارات ناتو در مورد افغانستان، مانند گزارشگر یک رسانه خبری به ارتباط قضایای سیاسی و امنیتی در اینجا، گاه ناگاه از طریق بنگاه های خبری داخلی و خارجی نشر می شود. جای سوال دارد که ناتو در افغانستان و در راس، آمریکا چرا به گزارش دهی از افزایش قدرت تروریست ها می پردازند؟ آنها مگر به این دلیل به افغانستان آمده بودند که ازا افغانستان گزارش تهیه کنند؟ این کار را خبرگزاری های آزاد هم می توانستند به بنگاه های خبری بدهند تا کشورهای دنیا در جریان قرار بگیرند.
وی افزود: این گزارش ها از سوی ناتو و جنرالان آمریکایی برای مردم افغانستان جالب نیست. جالب برای مردم افغانستان این بود که ناتو همانطور با ما پیمان امضا کرده، گروه های هراس افکن را در اینجا نابود کند و مناطقی را که به عنوان پایگاه در اختیار داشته اند از بین ببرند. اما آنها می آیند، گزارشی می دهند که خلاف تمام موازین پذیرفته شده امنیتی است و جز تاثیر بر روان مردم افغانستان، بر روان نیروهای امنیتی مردم افغانستان و برروان عام ملت دستاوردی دیگر ندارد. ما هیچ ضرورت نداریم که آنها چنین گزارش های اطلاعاتی را به مردم مان بگویند. شاید به بهانه این اطلاعات می خواهند وجوه را در افغانستان تقویت کنند، یا به دشمنان ما روحیه دهند وبه آنها برسانند که وضعیت در افغانستان شکننده است و شما می توانید خوب بجنگید و یا مسایلی در پشت پرده وجود دارد که ما هنوز از آنها آگاهی نداریم. 
فرید، از عدم انجام درست کار نهادهای امنیتی انتقاد کرده افزود: یک طرف دیگر قضیه و تقصیر به حکومت افغانستان برمی گردد. بودجه های مختلفی از کشور به آن نهادها اختصاص داده می شود. که اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهند تا مردم دچار آسیمگی و آشفتگی نشوند. مشخص نیست که چرا نهادهای امنیتی و شورای امنیت ما به ناتو و آمریکا هشدار نمی دهند که انتشار اخبار روحیه ده به دشمن جلوگیری کنند. مشخص نیست که در این وطن چه می گذرد؟ 
این آگاه سیاسی، معتقد است در افغانستان پیوسته به نهادهای امنیتی مشروعیت داده می شود و افزود: در حالیکه باید زمامدران و مسوولان امنیتی ما بر کشورهای خارجی فشار می آوردند و به آنها می گفتند که شما که با ما همکار هستید باید در تسویه طالبان و تروریست ها جدی عمل می کردید و از آنها حساب می خواستید که چرا این کار انجام نشده است؟ بلی در این کشور پیوسته به طالبان مشروعیت داده می شود. پس دور از ذهن نیست که آنها قدرت بگیرند. در ابتدا حکومت افغانستان بود که به طالبان رسمیت بخشید و شورای عالی صلح را ایجاد کرد و سپس آمریکایی ها بودند که در قطر برای آنها خواستار دفتر شدند. حالا به روسیه و چین و دیگر کشورها هم باید گفت که نباید با زهرمار بازی کنند و بر این موضوع بیشتر بررسی داشته باشند. 
مولانا فرید، به کشورهای منطقه هشدار می دهند که نباید به طالبان مشروعیت سیاسی ببخشند و افزود: اگر مخالفان ما بتوانند با به دست آوردن سلاح، یا حتی به دست آوردن مشروعیت سیاسی ، که در حال کسب آن می باشند، نیرو بگیرند. وضعیت افغانستان به مراتب بدتر می شود. در حال حاضر سه کشور قدرتمند منطقه می خواهند که این گروه از لیست سیاه بیرون شوند، به این معنا که یک جریان سیاسی مشروع که در برابر اشغال بیگانه، مقاومت گر هستند معرفی شوند. همین نفس نشست و حمایت چند کشور از آنها به عنوان مشروعیت سیاسی یک انگیزه است برای تعقیب کردن اهداف طالبان، و برای نیرو بخشیدن و روحیه بخشیدن به پرسنل شان در جنگ های بعدی. جدا از اینکه اگر در اختیار آنها سلاح بگذارند که ما خودبخود تاثیر آن را ما می دانیم. 
وی افزود: یک نکته دیگر این است که مادر داعش، الاقاعده و مادر سیزده یا چهارده گروه تروریستی طالبان در افغانستان همین طالبان هستند. این طالبان هستند که باعث ناامنی و ایجاد خلا در افغانستان و ایجاد گروه های تروریستی شدند. حال اینکه روسیه و چین یکجا شده اند و می خواهند توسط طالبان از نفوذ داعش جلوگیری کنند، کار درستی نیست. مانند این است که بخواهیم از طریق یک قلم مردار، مردار دیگری را پاک کنیم. 
مولانا فرید، با تاسف از ضعف حکومت در برابر مدیریت این قضایا در کشور گفت: حکومت افغانستان هم در این میان که باید نقشی قوی را ایفا کند، از لحاظ سیاسی، اقتصادی و تصمیم گیری و نظامی بسیار ضعیف عمل می کند و در صحنه عمل هیچ چیز برای مردم ندارد. فقط حرف می زند و همان حرف ها را هم نمی تواند اجرایی کند. 
وی، در پایان گفت: با این وضع، برخی از افراد حکومت ضعف ها و مشکلات درون کشور را به گردن ستون پنجم می اندازند، باید گفت که اگر ستون پنجمی وجود دارد چرا از آنها جلوگیری نمی کنید؟ آیا شما که در راس قدرت قرار دارید قدرت جلوگیری و مقابله با آنها را ندارید؟ یا اگر کسانی هستند که نمی گذارند که با آنها مقابله کنید چرا آنها را افشا نمی کنید؟ رییس امنیت یا امثال آن که این حرف ها را می زنند و از ستون پنجم خبر می دهند، فقط حرف می زنند که توجیه ضعف و بیکارگی خود را کرده باشند. این وضعیت است که باعث تقویت دشمن می شود.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала