نظر سنجی: در سال 2017 انگلیس بیشتر دچار از هم گسیختگی و تنش های نژادی می شود

© Fotolia / SamottВид на Темзу и Тауэрский мост в Лондоне
Вид на Темзу и Тауэрский мост в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتایج یک نظرسنجی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها بر این باور اند، که سال جدید 2017 در مقایسه با سال 2016 میلادی کشورشان علاوه بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی اش متاثر از برگزیت، بیشتر نژادپرست و غیر متحد خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این نظرسنجی که از سوی شبکه اسکای نیوز در روزهای نخست سال جدید میلادی صورت گرفته است، نشان می‌دهد، که 74 درصد از انگلیسی‌ها بر این باور هستند که انگلیس در سال جاری 2017 در مقایسه با سال گذشته بیشتر دچار از هم گسیختگی و چند دستگی خواهد شد.
نکته جالب اینکه تنها 7 درصد از مردم انگلیس در این نظرسنجی گفته‌اند، که بر این باور اند کشورشان در سال جدید میلادی به سمت اتحاد بیشتر حرکت می‌کند.
همچنین نزدیک به دوسوم از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داده‌اند(67درصد) گفته‌اند که کشور انگلیس در سال 2017 میلادی نسبت به سال 2016 میلادی کمتر خوشحال خواهد بود و تنها 8 درصد برخلاف این نظر را داشتند.
بسیاری در این نظرسنجی (به‌طور میانگین 55 درصد) فکر می‌کنند که تنش میان جوامع در انگلیس به دنبال همه‌پرسی 23 جون 2016 که منجر به رای انگلیسی ها به برگزیت شد، افزایش داشته و این روند در سال جدید میلادی نیز بدتر خواهد شد.
این بدبینی در میان کسانی که در همه‌پرسی یاد شده به برگزیت رأی داده‌اند در حدود 30 درصد و در میان کسانی که به ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند، 80درصد بوده است
در کل 57 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، گفته‌اند که انگلیس نسبت به 12 ماه گذشته بیش ‌از پیش مبدل به مکانی نژادپرست خواهد شد.
البته نتایج این نظرسنجی در این بخش، با گزارش وزارت کشور انگلیس که حاکی از افزایش 41 درصدی جرائم ناشی از تنفر چه به دلایل مذهبی و یا نژادی پس از همه‌پرسی 23 جون است، همخوانی دارد.
براساس نتایج این نظرسنجی، انگلیسی‌ها همچنین شرایط خوبی را برای اقتصاد این کشور با توجه به مساله برگزیت در سال جدید میلادی پیش‌بینی نمی‌کنند.
براساس نتایج یادشده، 45 درصد از مردم‌باور دارند که وضعیت اقتصادی انگلیس در سال 2017 میلادی بدتر خواهد شد و این در حالی است که تنها 19 درصد باور دارند که این وضعیت بهتر می‌شود.
در این نظرسنجی همچنین 45 درصد از مردم بر این عقیده بوده‌اند که وضعیت اقتصادی انگلیس در صورت خروج از اتحادیه وخیم‌تر خواهد شد و تنها 27 درصد باور داشته این اوضاع اقتصادی این کشور توسعه خواهد یافت.
در این میان، 54 درصد از کسانی که رأی به برگزیت داده‌اند معتقد به بهبود اقتصادی انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا هستند، اما 76 درصد از کسانی که رأی به ادامه حضور در این اتحادیه داده‌اند بر این باورند، که وضعیت اقتصادی بدتر خواهد شد.
براساس این نظرسنجی، به‌ طور میانگین 42 درصد از مردم انگلیس باور دارند که دولت 'ترزا می' در جریان مذاکرات برگزیت به توافق خوبی با اتحادیه اروپا دست نخواهد یافت.
اما در همین حال دیدگاه انگلیسی ها نسبت به توانایی سیاستمداران این کشور برای رسیدن به یک توافق خوب با اتحادیه اروپا متفاوت بوده است.
40 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، گفته‌اند که 'ترزا می' این توانایی را دارد که به یک توافق خوبی با اتحادیه اروپا دست یابد که این درصد برای لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل 11 درصد، برای بوریس جانسون وزیر خارجه 27 درصد، برای جرمی کوربین رهبر حزب کارگر 12 درصد و نیکلا استرجن سر وزیر اسکاتلند و رهبر اسکات‌های ملی‌گرا 25 درصد بوده است. 
نتایج مایوس کننده این نظرسنجی در باره دیدگاه انگلیسی ها نسبت به اوضاع کشورشان در سال جدید میلادی به نظر می رسد، کاملا با موارد اشاره شده در پیام سال نومسیحی 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس همخوانی دارد.
نخست‌وزیر انگلیس در اولین پیامش به مناسبت سال نو مسیحی گفته بود: من می‌دانم که همه‌پرسی 23 جون سبب تفرقه و شکاف شده است و همه مردم بریتانیا دارای یک نظر واحد در این خصوص نبوده‌اند.
'ترزا می' اضافه کرد: بر این اساس من در سال جدید میلادی با این ذهنیت و دانش بر سر میز مذاکره با بروکسل خواهم نشست که یک توافق خوب و درست، نه‌ فقط برای کسانی که رأی به خروج از اتحادیه اروپا داده‌اند بلکه برای تمامی افراد این کشور صورت گیرد.'
وی با بیان اینکه ' البته همه‌پرسی سبب ایجاد و آشکار شدن برخی انشقاق‌ها در کشور شد'، گفت: در سال جدید میلادی نیاز است که این موانع و شکاف‌ها با هدف تضمین بخشیدن به کسب توافقی بهتر با اتحادیه اروپا کنار گذاشته شود.
در همه‌پرسی 23 جون 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در این‌همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارچ 2017 فعال سازد که این مساله آغازگر روند مذاکرات درباره خروج انگلیس از این اتحادیه خواهد بود.
اما دیدگاه احزاب و رهبران سیاسی و حتی مردم انگلیس در مورد شروع مذاکرات برگزیت یکسان نیست و برخی از آنها از جمله نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند در برابر این روند صف آرایی کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала