اشرف غنی: چین عبور راه ابریشم از مسیر افغانستان را پذیرفته است

© Sputnik / Vladimir Smirnovاشرف غنی: چین عبور راه ابریشم از مسیر افغانستان را پذیرفته است
اشرف غنی: چین عبور راه ابریشم از مسیر افغانستان را پذیرفته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهوری افغانستان گفت: همکاری های اقتصادی و منطقه ای این کشور افزایش یافته و چین نیز پذیرفته است که راه ابریشم از افغانستان بگذرد.

 به گزارش سپوتنیک به نقل از  ایرنا، دفتر رسانه های رئیس جمهوری روز پنجشنبه گزارش داد: «محمد اشرف غنی» در دیدار شماری از عالمان و بزرگان شهر «قندوز» واقع درشمال افغانستان و همجوار با کشور تاجیکستان، افزود که این شهر حلقه اتصال چین و ایران و چین و ترکمنستان خواهد شد.
چین از سال 2013 میلادی طرح راه اندازی جاده ابریشم دریایی قرن 21 و کمربند اقتصادی ابریشم موسوم به «کمربند و جاده» را ارائه کرده است که با تکمیل آن، خطوط ریلی، جاده ها و فرودگاه های کشورهای آسیایی به اروپا و آفریقا وصل خواهند شد.
بر اساس اسناد تاریخی، این مسیر در دوران باستان از کشور چین آغاز می شد و پس از عبور از کشورهای آسیای میانه، به ایران، ترکیه و اروپا می رسید. 
راه ابریشم در واقع نام راه های تجارتی کاروان های بازرگانان در مسیرهای غرب و شرق کره زمین از سده دوم پیش از میلاد است که امپراطوری چین را به روم وصل می کرد. طول این مسیر با توجه به راه های متعددی که برای عبور آن انتخاب می شد، نزدیک به 7 تا 10 هزار کیلومتر بود. 
رئیس جمهوری افغانستان گفت: تمرکز دولت در شمال افغانستان بر ایجاد خط آهن و تولید برق است و ما از این طریق به مرکز ثقل همکاری های منطقه ای تبدیل می شویم و دولت متعهد است که تسهیلات لازم را برای جذب همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنان و اجرای طرح های توسعه در قندوز فراهم کند.
اشرف غنی افزود: «شیرخان بندر»، «حیرتان»، «آقینه» و «تورغندی» مسیرهای مرزی شمال و غرب کشور را تشکیل می دهند و تا سه سال آینده «هرات» در غرب افغانستان به شیرخان بندر در شمال شرق کشور وصل خواهد شد که با گشایش این مسیر، نظام اقتصادی افغانستان نیز به ثبات دست خواهد یافت.
رئیس جمهوری افغانستان گفت: برای پایان دادن به جنگ در این کشور، تشخیص ابعاد مختلف آن و پیش بینی طرح های جداگانه برای هر یک از این ابعاد مهم است.
وی افزود: در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی کشور نظم، اصلاح و هماهنگی به وجود آمده و همکاری علما، بزرگان و تمامی اقشار مردم برای اجرای اصلاحات در کشور مهم است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала