اوباما افشاگر ویروس استاکسنت را عفو کرد

© REUTERS / John GressU.S. President Barack Obama acknowledges the crowd as he arrives to deliver his farewell address in Chicago, Illinois, U.S., January 10, 2017
U.S. President Barack Obama acknowledges the crowd as he arrives to deliver his farewell address in Chicago, Illinois, U.S., January 10, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جیمز کارترایت که به اعدام محکوم شده بود، توسط اوباما بخشیده شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه جیمز اِی کارترایت جنرال بازنشسته نیروی دریایی و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش را که در خصوص صحبت‌هایش با خبرنگاران درباره برنامه هسته‌ای ایران به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود، عفو کرد. این بدان معناست که کارترایت زندانی نخواهد شد.

تمدید تحریم‌ها علیه روسیه الی یک سال دیگر توسط اوباما - اسپوتنیک افغانستان
تمدید تحریم‌ها علیه روسیه الی یک سال دیگر توسط اوباما

جنرال کارترایت که در دوره نخست اوباما یکی از اعضای مهم تیم امنیت ملی وی بود، اواخر سال گذشته اتهام تلاش برای گمراه کردن مأموران پولیس فدرال امریکا را که در خصوص درز اطلاعات مرتبط با حملات سایبری علیه ایران تحقیق می‌کردند، پذیرفت.
قرار بود حکم وی همین ماه صادر شود. وکلای وی خواستار صدور حکم یک سال آزادی مشروط و 600 ساعت خدمات اجتماعی رایگان شده بودند؛ ولی دادستان‌ها از قاضی پرونده خواسته بودند وی را به 2 سال حبس محکوم کند. با عفو اوباما، این پرونده عملاً بسته می‌شود و کارترایت به زندان نخواهد رفت.
کارترایت در سال 2011 از دولت امریکا خارج شد. پای او از ماه جون سال 2012 به پرونده درز اطلاعات سری باز شد؛ زمانی که «دیوید سنگر»، خبرنگار نیویورک تایمز با انتشار یک کتاب و مقاله در خصوص «عملیات بازی‌های المپیک» توضیح داد. این عملیات سری را امریکا و اسرائیل برای تخریب سانتریفیوژهای ایران به وسیله یک ویروس رایانه‌ای ترتیب داده بودند. مأموران پولیس فدرال امریکا همچنین بر این باور بودند جنرال کارترایت منبع مقاله‌ای بود که نشریه نیوزویک در فیبروری سال 2012 درباره حملات سایبری علیه ایران منتشر کرد.

Директор ЦРУ США Джон Бреннан - اسپوتنیک افغانستان
سیا: تیم اوباما انتظارات غیر واقعی از اثرات «بهار عربی» داشتند

اما وقتی مأموران اف‌بی‌آی از وی درباره آن کتاب و مقالات پرسش کردند، او در ابتدا در خصوص صحبت‌هایش با خبرنگاران دروغ گفت. سپس مأموران اف‌بی‌آی ایمیل‌هایی را به وی نشان دادند، که با اظهاراتش تناقض داشت؛ موضوعی که موجب از هوش رفتن و انتقال این جنرال بازنشسته به شفاخانه شد.
چند روز بعد و با آغاز مجدد بازجویی مأموران اف‌بی‌آی، او از صحبت با خبرنگاران پرده برداشت. گفته می‌شود نامه «سنگر» در خصوص دسترسی وی به اطلاعات مرتبط با برنامه حملات سایبری امریکا پیش از صحبت با کارترایت و عملکرد مطلوب این جنرال بازنشسته پیش از ترک دولت، اوباما را به عفو وی ترغیب کرده است. جنرال کارترایت و وکیلش از این اقدام اوباما قدردانی کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала