نتایج دور دوم مذاکرات در آستانه

© AP Photo / Sergei Gritsنتایج دور دوم مذاکرات در آستانه
نتایج دور دوم مذاکرات در آستانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه، ایران و ترکیه به عنوان بانیان مذاکرات آستانه برای تشکیل گروهی که نظارت دائم آتش بس در سوریه را بر عهده بگیرد، به توافق رسیدند.

به گزارش سپوتنیک، دور دوم مذاکرات آستانه که در روزهای 16 و 17 فبروری در پایتخت قزاقستان  جریان داشت، با توافق روسیه ، ایران، و ترکیه به عنوان بانیان این نشست برای تشکیل کمیته ای دائمی با هدف نظارت بر آتش بس سوریه که از 30 دسامبر 2016 در این کشور برقرار است، پایان یافت.

مقدمه چینی برای مذاکراتی عمیق تر که هفته آینده در ژنو برگزار می شود، از دیگر توافق های به دست آمده در دور دوم مذاکرات آستانه بود.

از سوی دیگر، سه کشور ناظر بر آتش بس سوریه در سندی به تبادل زندانیان نیز اشاره کردند حال آنکه در این رابطه بیانه ای مشترک صادر نشد.

از جمله توافقات انجام شده در حواشی این نشست، باید به برنامه سفر «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به مسکو اشاره کرد که در 23فبروری و با هدف مقدمه چینی برای مذاکرات ژنو انجام می شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز دور دوم مذاکرات آستانه را همکاری نزدیک و موثر نمایندگان دمشق و معارضین سوریه با سه کشور روسیه، ایران، و ترکیه عنوان کرد که در نهایت به حصول نتیجه ای متوسط و در عین حال واقعی مبنی بر تهیه سندی مفهومی پیرامون تشکیل گروه مشترکی که ضامن کنترل آتش بس سوریه است، منتهی شد.

در این سند، گروه نظارت سه جانبه علاوه بر مذاکره درباره تسهیل تبادل زندانیان، متعهد شدند تا گزارش موارد نقض آتش بس را نیز به سازمان ملل اطلاع داده و این نهاد را در جریان خلاصه عملکرد و پیشرفت های خود بگذارند.

ادامه تلاش برای جدایی گروه های تروریستی نیز از دیگر دستاوردهای دور دوم مذاکرات آستانه بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала