اتحادیه اروپا فروش جنگ افزار به طالبان را پیگیری می کند

© Fotolia / Andrey Kuzminاتحادیه اروپا فروش جنگ افزار به طالبان را پیگیری می کند
اتحادیه اروپا فروش جنگ افزار به طالبان را پیگیری می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتحادیه اروپا فروش جنگ افزارهای نیروهای دولتی را به طالبان، یک فاجعه می‌گوید.

اتحادیه اروپا فروش جنگ افزارهای نیروهای دولتی را به طالبان، یک فاجعه می‌گوید.
به گزارش طلوع نیوز به نقل از سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، کشورهای کمک کننده موضوع فروش اسلحه نیروهای دولتی به طالبان را بررسی خواهند کرد. در همین حال، وزارت دفاع ملی نیز بر پیگرد کسانی تأکید می‌ورزد که در چارچوب نیروهای دولتی به فروش جنگ افزار به طالبان دست زده‌اند.

پخش گزارش‌ها، در باره دست‌یابی طالبان به جنگ افزارهای نیروهای دولتی، واکنش مقام‌های خارجی را در افغانستان برانگیخته است.
فرانس مایکل میلیبن، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، گفت: «این یک غم نامه است! جنگ افزار و مهمات نظامیان، به دشمنان کشور داده می‌شوند. ما این رویداد را بررسی می‌کنیم! من امروز با مقام‌های ماموریت حمایت قاطع گفتگو کردم. طرف‌های جهانی هیچ شکی ندارند که این یک رسوایی است و باید پایان یابد. ما تدابیری را در دست می‌گیریم تا از این کارهای فساد آلود، آسان‌تر جلوگیری بشود.»
در همین حال، وزارت دفاع ملی، نیز بر پیگرد کسانی تأکید می‌ورزد که در این قضایا دست داشته‌اند.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت: «اگر کدام کسی این‌طور پیدا شود که خدا نخواسته مرمی را بفروشد، سلاح را را بفروشد، ولی من فکر نمی کنم. اما اگر مرمی را بفروشد، او فوراً دستگیر می‌شود، به پنجه قانون سپرده می‌شود، بندی می‌شود.»
در دو سال اخیر در چند ولایت جنگ زده، خبرهایی در باره فروش جنگ افزارهای نیروهای دولتی به طالبان، پخش شده‌اند.
گفته می‌شود کندز که در این مدت، دوبار میان نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شد، نیز گواه چنین رویدادهایی بود.
غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز، گفت: «در داخل این ولایت و شاید در اکثر جاهایی که مربوط ولایات و حکومت افغانستان شود، تعداد کثیری از فروشنده‌ها یا جلاب‌های مرمی و مهمات استند.»
اما مقام‌های این ولایت، در این باره دیدگاه‌های دیگری دارند.
سید محمود دانش، سخنگوی والی کندز، گفت: «حکومت محلی (در کندز) به صورت قطعی، بررسی کرده است. هیچ فردی از منسوبان قوای مسلح افغانستان، جرأت فروش مهمات را به دشمن نداشته، ندارد و این کار را نمی‌کند.»
به روز دوشنبه ریاست امنیت ملی بادغیس، از بازداشت هفت پولیس به اتهام فروش جنگ افزارها و گلوله‌های نیروهای دولتی به طالبان خبر داد.
این گروه که ازسوی آمر بخش تخنیک فرماندهی پولیس بادغیس رهبری می‌شد، در دوسال اخیر ده‌ها هزارگلوله و جنگ افزار نیروهای دولتی را به طالبان فروخته بودند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала