آیا اعتماد بین دو کشور مانند زمان قبل از بحران دوباره تامین یافته یا خیر؟

© Sputnik / Sergey GuneevПрезидент РФ Владимир Путин и президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган во время встречи в Стамбуле
Президент РФ Владимир Путин и президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган во время встречи в Стамбуле - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آیا روسیه واقعآ "یگانه دوست ترکیه" محسوب می گردد؟

 

 این بیشتر از هشت  ماه است که روسیه و ترکیه با هم آشتی نمودند ، رهبران دو کشور فعالانه در صدد تامین مناسبات خود مانند  زمان قبل از بحران برآمدند و سلسله مذاکرات خود را از سر گر فتند. در این هفته اوردغان یکبار دیگر به مسکو سفررسمی انجام داد. این بار مذاکرات طرفین مورد توجه خاص اگاه هان سیاسی قرار گرفت که به تمامی معنی قابل درک است. در چنین اوضاع سیاسی جهانی این دو کشور بیشتر از هر وقت دیگر می توانند رول برجسته در تامین امنیت جهانی و منطقوی بازی نمایند. از حق نگذریم بعد از حادثه 15 نوامبر پرابلم های زیادی در مناسبات دو کشور به میان آمد که تاثیرات اقتصادی آنرا سرمایه گذاران و بازرگانان ترکیه به تار پود وجود خود احساس نمودند؛ هر دو رهبر در کمترین زمان موجود توانستند به مشکلات مردم خود پاسخ دهند و مذاکرات را اولآ در تامین مناسبات اقتصادی و تجاری از سر گرفتند و همچنان در پروژه اعمارلوله گاز از روسیه به ترکیه که ،نه تنها ، که اهمیت بسا بزرگ اقتصادی برای دو کشور دارد، بلکه برای اروپا در مجموع. دیگر اینکه پروژه عظیم استیش برق اتومی "اکویو" که متخصصین اتومی روسیه درترکیه اعمار می نمایند ، نیز مورد تصویب نهای قرار گرفت. البته هنوز هم فارمات مناسبات بین دو کشور کاملا تامین نگردیده و به زمان بیشتری نیاز دارد 

تا هنوز هم سوال وجود دارد که آیا اعتماد در مناسبات بین دو کشور مانند زمان قبل از بحران  دوباره تامین یافته یا خیر؟ هنوز هم لاجواب باقی مانده. باید گفت که روسیه قسمی که شما به یاد دارید اوردغان را در کودتای 15 جولای 2016 کاملآ مورد پشتی بانی خود قرار داد، در حالی که اوضاع در آنزمان معلوم نبود و " متحدین ترکیه " مکث نموده بودند و در حالت انتظار قرار داشتند. مقایسه عملکرد روسیه و سایر کشور ها اوردغان را به این باور نزدیک ساخت و رسما اعلان نمود که روسیه " یگانه دوست ترکیه" در جهان معاصر محسوب میگردد. 

اما واقعا امروز روسیه در اذعان عامه ترکیه به دوست ترکیه مبدل گردیده؟ هنوز هم اگر مقالات در رسانه ها را دقیقا مطالعه نماییم، سوالات زیادی لاینحل باقی مانده.
باید اذعان نمود که اگر به تاریخ مراجعه نماییم، می بینیم که دو کشور در طی قرون متمادی با هم در گیری های شدید داشتند و در کتاب های درسی مکاتب ترکیه و روسیه ،اوراق تاریخ تشنجات بین دو کشور، از دیدگاه های تاریخ نویسان شان هنوزبه ضم خود شان نوشته شده و تدریس می گردد. که بدون شک تاثیرات خود را دارد. قابل یاد آوری است که در اواسط قرن بیستم در زمان اولین رییس جمهور ترکیه مصطفی کمال آتاترک گرمی های در مناسبات بین دو کشور به وضاعت رونما گردید. اگر چه در آنزمان نیز رهبر ترکیه از حمایت مردمان ترک تبار اتحاد شوروی حرف می زد و آرزوی آزادی شانرا بدل می پروراند. ترک ها تا به امروز از این سیاست تامین تاثیرات خود در کشور های ترک تبار دریغ نمی کنند و همواره از نزدیکی ، حسن برادری ، تاریخ ، زبان، کلتور ، مذهب مشترک بین این کشور ها تبلیغ میکنند..
قابل یاد آوری است که در دهه اول قرن 21 الی 24 نوامبر سال 2015 یعنی الی ثقوت طیاره روسیه توسط ترکیه ، مناسبات دو کشور به شکل بی سابقه در تاریخ دوکشور رشد نموده بود و حتا به مثابه " مناسبات استراتیژیک " و " دهه طلایی دوستی بین ترکیه و روسیه" یاد می گردید.
به نظر آگاهان سیاسی ترکیه، امروز تبادلات تجاری بین دو کشور به 100 ملیارد دالرمی رسد که قرار است به واحد های پولی دو کشور صورت گیرد و همچنان 5 ملیون توریست های روسیه به ترکیه از اهمیت فوق العاده برای ترکیه برخوردار است.
این سفر اوردغان به مسکو حادی نبود، اخبار ترکیه این سفر را از دیدگاه اهمیت بین المللی و عکس العمل اروپاارزیابی می نماید. در مجموع تبصره های رسانه های کشور های غربی در مورد این سفر نشان می دهد که ایشان از نتایج آن ناراحتی های خود را کتمان نمی کنند. که البته این پرابلم های روسیه و ترکیه نیست، بلکه اروپایی خود باید تصمیم بگیرند. در چنین اوضاع ترکیه می تواند یا به دوست خوب و یا به دشمن سرسخت برایشان مبدل گردد و روسیه به هر تر تیب مناسبات حسنه خود را با این کشور تامین می نماید.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала