واکنش دولت نیوزیلند به افشای کشته شدن شهروندان افغانستان توسط نیروهای نظامی این کشور

© Fotolia / Anke van Wykهشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان
هشدار در مورد احتمال سقوط ولایت هلمند بدست طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افشای درگیر بودن نیروهای نظامی نیوزیلند در کشتار مردم افغانستان در سال های گذشته صدراعظم و فرمانده نیروهای نظامی این کشور را مجبور به واکنش کرد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته در کتاب 'ضربه زدن و گریختن' نوشته 'جان اسفنسون' و 'نیکی هاگر' دو روزنامه نگار تحقیقی، کشته شدن شهروندان افغانستان توسط نظامیان نیوزیلند و آمریکا مطرح شد که بازتاب گسترده ای در این کشور داشت.
به نوشته تارنمای رادیو نیوزیلند، 'بیل انگلیش' صدراعظم این کشور روز دوشنبه گفت: اتهامات جنایات جنگی به نظر می رسد بی اساس است.
این دو روزنامه نگار ادعا کردند 6 غیرنظامی افغانستان در حملات سال 2010 نیروهای نظامی نیوزیلند و بالگردهای آمریکایی کشته و 15 تن زخمی شدند.
'تیم کیتینگ' فرمانده نیروهای مسلح نیوزیلند نیز در بیانیه ای در پاسخ به اتهاماتی در مورد کشته شدن شهروندان افغان تصریح کرد: فرضیه های کتاب 'ضربه زدن و گریختن' نادرست بوده و نظامیان نیوزیلند در 2 قریه ایی که نام آنها در این کتاب ذکر شده است، هرگز عملیاتی انجام نداده اند.
در کتاب 'ضربه زدن و گریختن' که هفته گذشته منتشر شد، آمده است که در حمله بالگردهای آمریکایی، نیروهای افغان و نظامیان نیوزیلند، 6 شهروند افغان کشته و 15 نفر دیگر نیز زخمی شده اند.
'تیم کیتینگ' فرمانده نیروهای مسلح نیوزیلند، گفت که این عملیات در فاصله دو کیلومتری و با تمرکز بر قریه دیگری به نام 'تیرگیران' انجام شده بود.
به گفته این مقام ارشد نظامی نیوزیلند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که نیروهای ائتلاف همچنین به روستاهای نزدیک که می توانسته باعث سردرگمی در عملیات شود، حمله کرده باشند.
وی در این مورد حمله کنندگان به قریه های 'خاک خدایداد' و 'نایک' در 'بغلان' که در کتاب به آنها اشاره شده است سخنی نگفت.
این مقام نیوزیلندی گفت: عملیات 'برنهام' پس از مرگ یک نظامی نیوزیلندی به نام 'تیم او دونل' انجام شود، اما هرگز یک عملیات انتقامی نبوده است.
'تیم کیتینگ' در پاسخ به برخی سئوالات نیز گفت در گزارشی که توسط نیروهای بین المللی دستیار امنیتی در مورد این عملیات آمده گفته شده که ممکن است پس از اینکه شلیک هایی توسط بالگردهای آمریکایی انجام شده برخی شهروندان در این جریان کشته شده باشند.
وی گفت که ممکن است برخی تلفات شهری نیز وجود داشته باشد، اما مستندی در این زمینه ها وجود ندارد.
به گفته مقام نظامی نیوزیلند، در این حملات در مجموع 9 نفر کشته شدند و نیروهای نظامی نیز تنها دو گلوله شلیک کردند که توسط تک تیراندازها انجام شده و یک شورشی طالبان را کشته است.
'گرنت بیلدن' مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل در نیوزیلند در واکنش به گزارش کشتار غیر نظامیان از سوی نیروهای ویژه نیوزیلند در افغانستان خواستار تحقیقات در این مورد شده است.
دولت نیوزیلند با حضور نیروهای نظامی این کشور در افغانستان تا ماه جولای سال 2018 میلادی و افزایش این نیروها موافقت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала