وزیر دفاع امریکا خواهان مداخله نظامی در یمن به پشتیبانی از عربستان شد

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزیر دفاع امریکا خواهان مداخله نظامی در یمن به پشتیبانی از عربستان شد
وزیر دفاع امریکا خواهان مداخله نظامی در یمن به پشتیبانی از عربستان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا، خواستار افزایش مشارکت نظامی واشنگتن در جنگ عربستان علیه کشور یمن شده است.

به گزارش خبرگزاری آوا به نقل از پرس تی وی، جمیز متیس؛ وزیر دفاع امریکا از کاخ سفید خواسته محدودیت‌های وضع‌شده در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، در خصوص حمایت از عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در تجاوز به یمن را که به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان منجر شده، لغو کند.

روزنامۀ واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت متیس طی گزارش ماهانه به هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا، گفت «حمایت محدود» از عملیات عربستان و امارات علیه یمن می‌تواند به «مبارزه با یک تهدید مشترک» کمک کند.

اگر این گزارش تأیید شود، درخواست متیس به افزایش قابل‌توجه دخالت نظامی امریکا در یمن می‌انجامد و تغییر فاحش سیاست‌های این کشور خواهد بود.

 

چراکه امریکا تاکنون تنها به عملیات محدود ضد تروریستی برای مقابله با گروه القاعده و نیز حمایت غیرمستقیم از ائتلاف عربی در حمله به یمن اکتفا کرده است.

متیس همچنین خواستار مقابله با گروه انصارالله در بندر حدیده شده است.
این گزارش در حالی منتشر شد که اخیراً عملیات نظامی امریکا در یمن باعث جنجال فراوانی شده است درحالی‌که مقام‌های بلندپایه نظامی امریکا در خصوص «خطرهای» عملیات در یمن به رئیس‌جمهور کشورشان هشدار داده بودند، دونالد ترامپ با انجام این عملیات موافقت اما بعد از ناکامی این عملیات از مسئولیت‌پذیری شانه خالی کرد.

در این عملیات که در بخش رداع در ولایت البیضاء انجام شد، چندین غیرنظامی و یک سرباز امریکایی به نام ویلیام رایان اونز کشته شدند و یک طیاره۷۵ میلیون دالری امریکا نیز از بین رفت.

پس از آن که دخالت نظامی امریکا در یمن افزایش یافت، انتشار یک گزارش جدید نشان داد پنتاگون مخفیانه دستوراتی برای اعزام نیروهای ویژۀ جدید به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده است.

به گزارش ای‌‍بی‌سی نیوز، به نظر می‌رسد این اقدام نشان می‌دهد اردوی امریکا قصد دارد حملات شدیدتری علیه آنچه مواضع القاعده در یمن و داعش در سوریه و برخی مناطق شمال آفریقا می‌نامد، انجام دهد.

از زمانی که ائتلاف تحت امر عربستان به‌منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده، گروه القاعده در یمن بیش از پیش قدرت گرفته است.

این گروه تروریستی از خلأ امنیت و هرج‌ومرج در این کشور سود برده تا جایگاه خود را در مناطق جنوب و جنوب شرقی این کشور مستحکم‌تر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала