قاچاقچیان دارو و مواد غذایی در یمن

© AP Photo / Hani Mohammedقاچاقچیان دارو و مواد غذایی در یمن
قاچاقچیان دارو و مواد غذایی در یمن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مافیای دوا و غذا در یمن، موجب دامن زدن به مرگ و میر و گسترش بیماری ها شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا، جنگ در یمن در چارچوب اقتصادی و نظامی، تبعات سنگینی بر اوضاع انسانی و صحی در یمن گذاشته است و این فرصت را نیز به مافیای دوا و افراد سودجو داده است که داروهای غیر قانونی را وارد بازارهای محلی کنند.

بنابر گزارش های رسیده از وزارت صحت یمن، داروهای غیر قانونی و غیر استندرد که در بازارهای یمن وجود دارند، بدون هیچ گونه کنترول توسط وزارت صحت خرید و فروش می شوند.

این گزارش ها حاکی از آن است که این داروهای قاچاق به نام وزارت صحت و بدون گمرک وارد یمن شده اند، در حالی که این دواها در انبارهای تجار سودجو نگه داری می شوند.

بنابر گزارش منابع رسمی یمن، در حالی جنگ در یمن به اوج خود رسیده و حصار اقتصادی بر این کشور گسترش یافته است که داروهای غیر قانونی در شهرهای این کشور به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و قاچاق این آن توسط تجار وابسته به عربستان و امارات از بنادر تحت تصرف این کشور ها وارد یمن می شوند.

از مهمترین داروهایی که مافیای دارو وارد یمن کرده اند، داروی "midazolam" ساخت سوئیس می باشد که نوعی مسکن است و استفاده بیش از اندازه آن موجوب اعتیاد اشخاص می شود، همچنین داروی "آلپرازولام" که با نام تجاری "زاناكس" شناخته شده است که از داروهای آرام بخش، مسکن و اعتیادآور به شمار می آیند.

جنگ و تحریم های اقتصادی علیه یمن، یکی از مهمترین عوامل گسترش داروهای غیرقانونی و اعتیادآور در این کشور می باشد که بیشتر آنها ساخت کشورهای سوئیس، هند و ترکیه می باشد که به بهانه تامین بازار دارو سعی دارند، ناتوانی دولت صنعاء را به همه مردم نشان دهند.

بنابر گفته یک منبع امنیتی در یمن، برخی از تجار دارو بدون در نظر گرفتن منافع مردم یمن و فقط برای مصالح شخصی خود و برخی از گروه های وابسته به دشمنان، دست به چنین کارهایی زده اند.

اخیرا وزارت صحت، کمیته ای نظارت کننده به همراه نیروهای امنیتی برای نظارت بر این بازار تشکیل داده است که بازرسی بر دواخانه ها، فروشگاه و بازار دارو را شروع کنند و داروهای قاچاق و غیر قانونی را ضبط و توقیف نمایند و در وزارت صحت و درمان نگه داری کنند، که پس از آن به صورت رایگان به بیماران و با توجه به نیازهای شفاخانه های دولتی در اختیار آنان گذاشته خواهد شد، همچنین به موجب قانون با مرتکبان جرایم برخورد خواهد شد.

این در حالی است که مسئولینی که از نظام سابق در حکومت باقی مانده اند، از ورود و پخش داروهای ارسالی ایران به مردم یمن جلوگیری می کنند و آن دارو ها را به صورت داروهای بی نام یا بنام داروهای ساخت کشور های دیگر در بازار سیاه بفروش می رساند.

لازم به ذکر است که ۵۰ درصد داروهای قاچاق که در بازارهای محلی به فروش می رسد، بدون برچسب و تاریخ تولید و انقضا خرید و فروش می شود که علاوه بر عواقب صحی آن ضرر بر اقتصادی ملی این کشور در عرصه ساخت دارو را نیز به همراه خواهد داشت.

این ضعف مردم در خرید داروها بر به خاطر تحریم های علیه این کشور باعث شده است که مردم به سوی خرید داروهای ارزان و غیر صحی و غیر استندرد روی بیاورند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала