جدی ترین آزمون در برابر امریکا و روسیه چگونگی کاهش تسلیحات هسته ای است

© Photo / PixabayNuclear power
Nuclear power - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
داریل کیمبال، مدیر اجرایی اندیشکده کنترل تسلیحات بر این باور است که چگونگی کاهش خطرات هسته ای و پرهیز از اشتباه در بحران هسته ای، جدی ترین آزمون روسای جمهوری امریکا و روسیه می باشد و ممکن است دونالد ترامپ و اعضای دولتش از پس این آزمون برنیایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کیمبال در مقاله منتشر شده در روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده امریکایی نوشت: با وجود آنکه ذخایر تسلیحات هسته ای امریکا و روسیه در قیاس با دوران جنگ سرد کاهش یافته، اما خطر هسته ای برای جهان همچنان بالاست. برآورد می شود، امریکا و روسیه به ترتیب 4 هزار و 18 و 4 هزار و 500 کلاهک هسته ای ذخیره و منظور شده برای مصارف نظامی در اختیار داشته باشند. طبق معاهده کاهش تسلیحات راهبردی(نیو استارت) سال 2010، تعداد تسلیحات دو کشور تا سال 2021 به یکهزار و 550 سلاح هسته ای راهبردی و 700 موشک با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای تعیین شد؛ نتیجه استفاده از این تسلیحات حتی به شکل محدود، فاجعه بار خواهد بود. 
به گفته کیمبال، حتی قبل از ورود 'دونالد ترامپ' به کاخ سفید، تنش بین کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای افزایش یافته و هندسه هسته ای در آسیا شروع به پیچیده تر و خطرناک تر شدن کرده بود و با انتخاب ترامپ، این وضعیت خطرناک تر شد. 

Ядерный взрыв - اسپوتنیک افغانستان
توانائی اتمی روسیه تا 60% افزایش یافته است

با وجود صدها سلاح گرما هسته ای که امریکا و روسیه در اختیار دارند و ظرف چند ثانیه پس از دریافت هرگونه نشانه حمله هسته ای، فعال می شوند، سرنوشت جهان همچنان به قضاوت مثبت و خویشتنداری روسای دو کشور در مواجهه با بحران دارد. 
ترامپ تاکنون به صورت رسمی به تشریح دیدگاه خود در زمینه تسلیحات هسته ای نپرداخته است. اگر اظهارنظرهای غیررسمی او درباره تسلیحات هسته ای را سیاست رسمی امریکا تعبیر کنیم، دیدگاه او نشانگر گسست اساسی از سیاست های دیرینه آمریکا و افزایش تنش با سایر کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای است. 
قبل از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و 'ولادیمیر پوتین' باید درباره تمدید و یا عدم تمدید نیو استارت تصمیم گرفت. تداوم روند خلع سلاح هسته ای آمریکا و روسیه به کاهش تنش ها و حفظ ثبات هسته ای کمک می کند. افزون بر این، نقش متحدان کلیدی امریکا در اروپا و آسیا نیز در تشویق دولت ترامپ به پایبندی به تعهدات مربوط به کاهش خطر هسته ای آمریکا و یافتن راه هایی برای پیشرفت بیشتر در حوزه های مهم حایز اهمیت است.
کیمبال خاطر نشان کرده که ترامپ و پوتین در دیداری که در هفته های پایانی امسال خواهند داشت، باید بر سر کاهش تنش های هسته ای، تمدید نیو استارت و کاهش بیشتر تسلیحات هسته ای، بررسی موارد نقض معاهده تسلیحات هسته ای میان برد و اصلاح برنامه های دفاع موشکی امریکا به توافق برسند.
چگونگی کاهش خطرات هسته ای و پرهیز از سوء محاسبات در بحران هسته ای، جدی ترین آزمون روسای جمهوری امریکا و روسیه است. این نگرانی وجود دارد که ترامپ و اعضای دولتش ممکن است از پس این آزمایش برنیایند. دولت ترامپ برای اجتناب از انجام اشتباهات بزرگ باید دست از لفاظی های بی اساس بردارد و از تلاش های روسای جمهوری گذشته برای کاهش خطرات هسته ای و اقدام در جهت جهانی عاری از تسلیحات هسته ای درس بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала