شهروندان کدام کشورها طول عمر نسبتاً بالایی دارند؟

© Sputnik / Konstantin Chalabovکدام کشورهای طول عمر نسبتاً بالایی دارند؟
کدام کشورهای طول عمر نسبتاً بالایی دارند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهايي كه ميانگين طول عمر شهروندانشان نسبتا بالا است، از عادت‌هاي معيشيتي و فرهنگ غذايي و سلامتي متنوعي برخوردارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه بريتانيايي ايندپندنت، فهرستي از مردماني منتشر كرده كه از ميانگين طول عمر بالاني نسبت به ديگران برخوردارند. اين گزارش تاكيد مي‌كند كه بالا رفتن ميانگين طول عمر، ارتباط مستقيمي با رشد اقتصادي، بالا رفتن سطح خدمات صحی و عادت‌هاي غذايي سالم دارد.
هنگ كنگ پايتخت چين: در شهر هنگ كنگ پايتخت چين، متوسط سن به 84 سال مي‌رسد. اين گزارش دليل وضعيت سلامت خوب شهروندان و با نشاط بودنشان حتي در سنين پيري را، آموزش هنرهاي رزمي و دفاع شخصي دانسته است. علاوه بر آن، چينایی ‌ها از رژيم غذايي متعادلي پيروي مي‌كنند. آن‌ها غذاها را بخار پز مي‌كنند و نوشيدن چايي از عادت‌هايشان است.
گزارش‌ها نشان از آن دارد كه رژيم غذايي چينایی ‌هاي كهن سال، به وضعيت سلامت آن‌ها كمك شاياني كرده است. آن‌ها از سبزيجات به عنوان غذاي اصلي به ويژه در وعده صبحانه استفاده مي‌كنند. همچنين به وفور ميوه، آجيل، تخمه، حبوبات و ماهي مي‌خورند. اين‌ها باعث مي‌شود قلبشان هم سالم بماند.

كهنسالان چينيایی روزانه دستكم 15 دقيقه ورزش مي‌كنند. آن‌ها به طور مستمر با خانواده و نواسه های خود ديدار كرده و در محيط اجتماعي حضور دارند كه اين عادت تاثير مثبت مستقيمي بر سلامتشان دارد.
ستايش طبيعيت و رژيم غذايي سالم جاپانی ها
جاپان پيشتر در پله نخست طول عمر در جهان قرار داشت اما به دليل بالا رفتن نسبت خودكشي ميان دختران و زنان، به پله دوم سقوط كرد. متوسط طول عمر در اين كشور 83.6 سال است.

روزنامه اينديپندنت در گزارش خود، دليل طول عمر جاپانی ها را، رژيم غذايي‌شان عنوان كرده است.

سپتمبر گذشته وزارت صحت و كار جاپان اعلام كرد كه بيش از 56 هزار شهروند اين كشور، 100 سالگي را پشت سر گذاشتند.

جاپانی ها به خوردن هفتگي ماهي‌هاي چرب همچون تُن و سالمون، عادت كرده‌اند. آن‌ها همچنين براي غذاهاي درياي و جلبك‌ها ارزش قائلند و از گياهان دريايي به وفور در وعده‌هاي غذايي استفاده مي‌كنند. در جاپان سالانه حدود 100 هزار تن گياه دريايي مصرف مي‌شود.

کشور جاپان به طبيعت سبز شهرت دارد. اين كشور مملو از جنگل‌هاي معتدل باراني است. ستايش از طبيعت در فرهنگ جاپانی ها رشيه دار است.

كهن‌سالان در جاپان به كوهنوردي عادت دارند؛ حتي آن‌هايي كه سنشان از 80، تجاوز كرده است. آن‌ها همچنين براي درمان طبيعي به مناطق سرسبز رفته تا از هواي پاكيزه بهره ببرند.

جاپان همچنين به حمام‌هاي عمومي شهرت دارد كه عبارتند از چشمه‌هاي آب گرم. به طور مثال در سال 2010، 128 ميليون جاپانی يا به عبارتي 85 فیصد از جاپانی ها، در اين چشمه‌ها، شنا كردند.

دانشمندان جاپانی تاكيد مي‌كنند كه اين چشمه‌هاي آب گرم، التهاب مفاصل و بيماري‌هاي پوستي را درمان مي‌كند. همچنين باعث كاهش فشار خون مي‌شود.
جاپانی ها به طور معمول، از نوشيدن چايي براي دور شدن از انديشيدن به زندگي روزمره و مشكلاتش، استفاده مي‌كنند. آن‌ها مراسم ويژه‌اي براي نوشيدن چايي دارند كه بخشي جدا ناشدني از زندگي روزانه آن‌ها است.
جاپانی ‌ها به نوشيدن چايي سبز عادت دارند. آن‌ها از جمله 10 كشور نخست جهان در نوشيدن چايي هستند. آن‌ها چايي را براي پيش‌گيري از بيماري‌هاي قلبي و سرطان مي‌نوشند. ژاپني‌ها روزنانه حدود 55 ليوان چايي مي‌نوشند كه باعث كاهش مرگ و مير به ميزان 26 درصد شده است.
اسپانيا:
اسپانيا در متوسط طول عمر شهروندانش، در پله سوم ايستاده است. متوسط طول عمر در اين كشور، 83.1 سال است.
اسپانيايي‌ها از «رژيم غذايي مديترانه» پيروي مي‌كنند. داکتران مي‌گويند اين بهترين رژيم غذايي است كه در زندگي سالم و افزايش طول عمر، نقش ايفا مي‌كند. اين رژيم غذايي حاوي ماهي، سبزيجات تازه، روغن‌هاي سالم همچون روغن زيتون و آجيل است.
رژيم غذايي مديترانه‌اي، يكي از روش‌هاي صحيح تغذيه است. روغن زيتون بخشي اصلي در اين رژيم غذايي به شمار مي‌آيد. علاوه بر آن اسپانيايي‎ها به وفور از ميوه، حبوبات، غذاهاي دريايي و ماهي استفاده مي‌كنند. مرغ، تخم مرغ و لبنيات هم در رژيم غذايي اسپانيايي‌ها مشاهده مي‌شود آن‌ها اما به ندرت گوشت قرمز مي‌خورند. همچنين به طور كامل از شكر دوري مي‌كنند و روغن‌هاي سرخ كردني استفاده نمي‌كنند.

اين رژيم غذايي باعث توليد اسيدهاي روغني مفيد در بدن از روغن زيتون، آجيل و ماهي مي‌شود. همچنين غني از الياف در نتيجه خوردن سبزيجات، ميوه و حبوبات است. باعث كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، بالا رفتن فشار خون و قند هم مي‌شود.

اسپانيايي‎ها معمولا سبزيجات و ميوه‌هاي موسمي تازه مي‌خورند. رژيم غذايي درياي مديترانه تنها يك عادت غذايي نيست بلكه روش زندگي و بخشي از نظام صحی اسپانيا نيز به شمار مي‌آيد.

اسپانيا توسط دريا محاط شده است. جنوب و جنوب شرقش، درياي مديترانه قرار دارد. در شمال، شمال غرب و جنوب غرب هم مشرف بر اقيانوس اطلس است و آب و هوايي معتدل دارد.

بهترين خدمات بهداشتي در سوئيس:
اقتصاد سوئيس، يكي از شكوفاترين اقتصادهاي جهان به شمار مي‌آيد. دولت به بهداشت، آموزش و استعدادهاي مردم بيش از ديگر كشورها اهميت مي‌دهد. سوئيسي‌ها از سالم‌ترين و خوشبخت‌ترين مردم جهان هستند.

خدمات صحی سوئيس «عالي» شمرده مي‌شود. اين كشور رتبه نخست خدمات صحی را در جهان دارد. با وجود اين‎‎كه سوئيسي‌ها سالم‌ترين مردم جهان به شمار مي‌آيند، اما هزينه دولت براي بخش صحت كمتر از ديگر كشورهاي پيشرفته به شمار مي‌آيد.

سوئيس، ثروت خود را در مردم خود مي‌بيند كه بر پايه‌هاي «سلامت، آموزش، كار و كارگري» استوار است. دولت سوئيس تنها 2.8 درصد از درآمد محلي را هزينه خدمات صحی مي‌كند.

دولت سوئيس از خدمات صحی براي فقرا پشتيباني مي‌كند تا افراد بيش از 10 درصد از درآمد خود را هزينه خدمات صحی و درماني نكنند. 99.55 درصد از شهروندان سوئيسي، از بيمه درماني برخوردارند. شهروندان آزادي كامل انتخاب داکتر معالج را در صورت بيماري دارند.

اوضاع اقتصادي بسيار خوب در سوئيس باعث شد مردم اين كشور از رژيم غذايي سالم پيروي كنند. آن‌ها بر تخم مرغ، آرد و لبنيات، تكيه مي‌كنند. آن‌ها به پنير سوئيسي شهرت دارند. سبزيجات از جمله لوبيا، زردک، كلم، کچالو و اسفناج به علاوه گوشت به ويژه گوشت گوساله ، از غذاهاي اصلي آن‌ها است. وعده غذايي اصلي‌شان شام است.

رژيم غذايي مديترانه در ايتاليا:
ايتاليا در پله پنجم كشورهايي قرار دارد كه از ميانگين طول عمر برخوردارند. ميانگين سني در اين كشور 82.7 سال است.

مجله طبی The Lancet دليل بالا بودن ميانگين سني در ايتاليا را، كاهش فقر در آن دانسته به گونه‌اي كه به شهروندان اين كشور امكان خوردن غذاي بهداشتي و سالم را داده است.

BBC هم در گزارشي، بهبود سطح معيشيتي ايتاليايي‌ها را يكي از عوامل بالا رفتن ميانگين سني آن‌ها دانسته است. ايتاليايي‌ها از رژيم غذايي درياي مديترانه بهره‌مند هستند. بالا رفتن ميانگين سني‌شان نيز با هزينه‌اي كه دولت در بخش بهداشتي —درماني مي‌كند، ارتباط دارد. نسبت سيگاري‌ها در اين كشور هم كاهش يافته است.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه چند دليل به بالا رفتن ميانگين عمر ايتاليايي‌ها كمك كرده كه «رژيم غذايي سالم، خدمات صحی، بنيان اجتماعي و آب و هوا» به اين مساله كمك كرده است.

ايتاليايي‌ها در بعد تغذيه، اي رژيم غذايي درياي مديترانه پيروي مي‌كنند كه باعث كاهش خطر بيماري قلبي نزد آن‌ها مي‌شود. رژيم غذايي آن‌ها هم بهبود يافته است به گونه‌اي كه به وفور از روغن زيتون و ماهي تازه استفاده كرده و مجموعه متوعي از سبزيجات و ميوه مي‌خورند.

سنگاپور خدمات بهداشتي خوب و فرهنگ غذايي متنوع:
در گزارش روزنامه اينديپندنت آمده كه ميانگين طول عمر سنگاپوري‌ها در 30 سال گذشته، شاهد افزايش چشم‌گيري بود. دليل هم بالا رفتن سطح خدمات صحی و آموزش‌هاي پيش‌گيري از بيماري‌ها عنوان شده است.

ميانگين طول عمر سنگاپوري‌ها، 82.6 سال است. اين كشور 4درصد از درآمد داخلي خود را هزينه خدمات صحی مي‌كند كه نسبتي كم در مقايسه با كشورهاي پيشرفته است.

سازمان جهاني صحت تاكيد كرده كه شاخص‌هاي صحی سنگاپور، در مقام نخست جهاني قرار دارد.

سنگاپور در جنوب شرق قاره آسيا قرار دارد. نزديكي آن به خط استوا، باعث شده آب و هوايي ثابت داشته باشد. ميزان رطوبت در آن هم بالا است. در طول سال در اين كشور باران مي‌بارد و شهرونداني از تابعيت‌ها و فرهنگ‌هاي مختلف در اين كشور زندگي مي‌كنند.

غذا خوردن از امور مهم و شبه مقدس در سنگاپور است. غذاهاي بسيار متنوعي استفاده مي‌كنند كه ماهي و سبزيجات، عمده آن را تشكيل مي‌دهد.

رابطه عاشقانه ميان فرانسوي‌ها و غذا:
فرانسه در مرتبه هفتم كشورهايي است كه شهروندانش از ميانگين طول عمر بالا برخوردارند. ميانگين طول عمر شهروندان فرانسوي 82.4 سال است. يكي از كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اقتصادي است كه از ميانگين چاقي پاييني برخوردار است.

مي‌توان گفت ميان فرانسوي‌ها و غذا، رابطه‌اي عاشقانه وجود دارد. آن‌ها عادت‌هاي ويژه‌اي در خوردن غذا دارند. فرانسوي‌ها غذاي روزانه‌شان را در سه وعده مي‌خورند. خارج از اين وعده‌ها هم چيزي نمي‎خورند مگر كودگان كه ممكن است وعده‌هايي سبك ميل كنند.

فرانسوي‌ها معمولا حتي در صورت گرسنه بودن، ميان وعده‌ها چيزي نمي‌خورند و اين يك قاعده است. به همين دليل رستوران‌ها در فرانسه براي مدت زمان محدودي باز هستند.

غذای ظهر، وعده اصلي فرانسوي‌ها است. ممكن است وعده شام را ديرتر بخورند. عادت هم دارند وعده‌هاي خود را به صورت گروهي بخورند؛ چه در خانه و به همراه خانواده و چه در محل كار به همراه همكاران.

فرانسوي‌ها در رژيم غذايي خود به قاعده «هرچه لازم داري بخور، نه هرچه مي‌تواني بخور» پايبندند. آن‌ها به وفور ميوه، سبزيجات تازه و گوشت مي‌خورند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала