تاثیر بی خوابی بر فشار خون چیست؟

© Fotolia / Katsiaryna Pakhomaتاثیر بی خوابی بر فشار خون چیست؟
تاثیر بی خوابی بر فشار خون چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یک مطالعه کنترل شده و تحت شرایط آزمایشگاهی روی چندین نفر که دارای مشکلات مزمن در به خواب رفتن بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تابناک، محققان، ارتباطی بین بی‌خوابی که بر عملکرد روزمره تاثیر می‌گذارد و بیماری فشار خون که یکی از عوامل مهم خطر در بیماری‌های قلبی و عروقی است پیدا کردند.
این مطالعه که در آن، ۲۱۹ نفر دارای بی‌خوابی مزمن و ۹۶ نفر دارای خواب نرمال را در یک آزمایشگاه مخصوص خواب، تحت نظر قرار داده بود، در مجله بیماری فشار خون انجمن قلب آمریکا منتشر شد. افراد دارای اختلالات خواب که حداقل بمدت ۶ ماه، در خوابیدن مشکل داشتند در گروه بی‌خوابی مزمن قرار داده شدند.
این تحقیق در یک شفاخانه تخصصی در چنگدو چین انجام شد و ادعا می‌کند اولین تحقیقی است که ارتباط بین فشار خون بالا(بیماری فشار خون) و بی‌خوابی با بیش بیداری فیزیولوژیکی را بررسی می‌کند. این بیش بیداری بوسیله زمان طولانی‌تر برای بخواب رفتن در تست‌های نظارتی ویژه، تعیین شده بود. محققان دریافتند:
ــ در افراد مبتلا به بی‌خوابی که در تست‌های چرت زدن در طول روز، بیشتر از ۱۴ دقیقه طول می‌کشید تا به خواب بروند، خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیشتر بود.
ــ هرچه میزان بیش بیداری، بیشتر باشد خطر فشار خون بالا، افزایش می‌یابد.
نویسندگان این مطالعه در مورد اینکه چطور ممکن است این نوع بی‌خوابی منجر به فشار خون بالا شود، توضیح می‌دهند و می‌گویند که افراد مبتلا به این اختلال در طول روز، بیش از حد فعال هستند. یکی از نویسندگان این تحقیق، پروفسور الکساندر ویگونتزاس، استاد تحقیق و درمان خواب در بخش روانپزشکی کالج طب دانشگاه ایالتی پنسیلولنیا می‌گوید:
اگرچه افراد بی‌خواب از خواب آلودگی و خستگی در طول روز، شکایت می‌کنند اما مشکل آنها این است که نمی‌توانند استراحت کنند و بیش از حد فعال هستند. اقداماتی که افراد دچار کم‌خوابی طبیعی انجام می‌دهند چرت زدن، استفاده از کافئین یا محرک‌های دیگر برای مقابله با خواب آلودگی در این نوع بی‌خوابی، موثر نیست.
در واقع کافئین اضافی، بیش بیداری را تشدید می‌کند. محققان می‌گویند که این بیش بیداری ۲۴ ساعته با نوع شدید بی‌خوابی بیولوژیکی با عواقب قلبی متابولیکی مهم مانند فشار خون بالا مرتبط است. آنها می‌افزایند که اشکال کم شدت‌تر آن معمولا بعلت عوامل روانی است که خود را بصورت اختلالات خواب نشان می‌دهد.
پروفسور الکساندر می‌گوید که احساس هوشیاری بیش از حد یا خواب آلودگی، میزان کارایی افراد را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که نتوانند در طول روز، احساس خوبی داشته باشند و در طول شب براحتی بخوابند.
بر طبق راهنمای بالینی از آکادمی طب خواب آمریکا، بطور کلی بی‌خوابی، شایع‌ترین اختلال خواب است و یک سوم تا نیمی از جمعیت بزرگسال، علائمی از بی‌خوابی دارند. میزان شیوع بی‌خوابی با ناراحتی یا اختلال بی‌خوابی عمومی‌ــ تا ۱۵۵ درصد است.
شرکت کنندگان در این مطالعه، یک شب را در آزمایشگاه خواب گذراندند و پس از آن در طول روز، تحت همان بررسی‌هایی که در تست استاندارد تشخیصی برای بی‌خوابی‌های غیر قابل توضیح بکار می‌رود، قرار گرفتند.
علاوه بر آن، در تست MSLT (تست سنجش خواب آلودگی در طول روز) شرکت کردند. یعنی شرکت کنندگان درطول روز بعد، در حالیکه ۴ فرصت ۲۰ دقیقه‌ای درفواصل دو ساعته، برای چرت زدن به آنها داده شده بود، تحت نظر قرار گرفتند: در ۹ صبح، ۱۱ صبح، ۱ بعدازظهر و ۳ بعدازظهر.
پروفسور الکساندر می‌گوید: افراد بی‌خوابی که در طول روز، بیش از حد هوشیار بودند و نمی‌توانستند در طول این آزمون، استراحت کنند و به خواب بروند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار داشتند.
در طول هر مرحله تست چرت زدن، این امکان برای شرکت کنندگان وجود داشت که در یک محیط آرام، روی تخت دراز بکشند و سعی کنند در یک اتاق که برای خوابیدن طراحی شده، به خواب بروند. هنگامیکه چراغ‌ها خاموش می‌شدند، سنسورهای آزمایشگاه، میزان زمانی که طول می‌کشد تا خواب شروع شود را اندازه گیری می‌کردند و مراحل خواب را نیز بررسی می‌کردند.
اگر در عرض ۲۰ دقیقه از شروع تست MSLT شخص بخواب نرود، تست چرت زدن به پایان می‌رسد اما اگر شخص بخواب برود، بعد از ۱۵ دقیقه، مجددا او را بیدار می‌کنند.
پروفسور الکساندر توضیح می‌دهد: شاید بخواب رفتن با تاخیر زمانی طولانی در طول روز، یک شاخص قابل اعتماد از بیش بیداری فیزیولوژیکی و شدت اختلال بیولوژیکی باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала