ناتو دو سره میشود - " ناتوی غربی" و "ناتوی عربی"

© AFP 2023 / Mandel NganПрезидент США Дональд Трамп и король Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд на получении ордена в Эр-Рияде
Президент США Дональд Трамп и король Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд на получении ордена в Эр-Рияде - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ریاض پلان جدیدی مورد بحث قرار گرفت : " ناتوی عربی" ، ساختاری که قرار است تحت پوشش " تامین امنیت منطقوی"ایجاد گردد

برنامه مکمل را می توانید در ذیل کلیک کنید و بشنوید: 

خلص مطلب:

ترامپ به سه مراکز مذهبی دنیا:عربستان سعودی ، اسرایل و واتیکان اولین سفر رسمی خود را انجام می دهد.
در ریاض پلان جدیدی مورد بحث قرار گرفت: " ناتوی عربی" ، ساختاری که قرار است تحت پوشش " تامین امنیت منطقوی"ایجاد گردد. ناتو دو سره میشود — " ناتوی غربی" و "ناتوی عربی".
به قول واشنگتن پوست اداره ترامپ با مقامات عالی عربستان سعودی " پشت پرده" مذاکرات وسیع را انجام دادند، که از جانب امریکا آنرا داماد ترامپ و مشاورش جارید کوشنیر و از طرف سعودی ها معاون شهزاده محمد بن سلمان السعود رهبری نمودند. این مذاکرات قبل از سفر ترامپ بعد از ختم اتنخابات در امریکا آغاز شد. هنگامی که هیئت سعودی با کوشنیر و سایر مقامات تازه امریکا در ترومپ تاور ملاقات نمودند. در این اولین ملاقات سعودی ها چند پروژه در عرصه تحکیم مناسبات در مسایل امنیتی ، اقتصادی و سرمایه گذاری پیش کش نمودند. یکی از مقاصد عمده سعودی ها — ایجاد اتحاد کشور های سنی مذهب با پرنسیپ های مشابه به ناتو بود ، که هدف از ایجاد آن سرکوبی ایران و سایر کشور های مسلمان است که به زوق ریاض و متحدین اش نمی رقصند.
به قول واشنگتن پست مفکوره ایجاد " ناتو ی عربی" به حمایت سعودی ها سالهاست که مورد طرح و بحث قرار دارد ، اما تا به حال جانب امریکا به شکل علنی از آن حمایت خود را نشان نداده. به اساس این پروژه در این اتحاد در قدم اول عربستان سعودی، امارات عربی، مصر و اردن شرکت می کنند ، امریکا رول سازماندهی این پروژه را در دست می گیرد و خارج از آن قرار دارد. مشخص ترین بخش این پلان در حال حاضر قرار داد بزرگ خرید سلاح ازامریکا است، که در جر یان سفر ترامپ به ریاض رسمآ عقد گردید. قرار معلوم قرار داد خرید اسلحه از 98 تا 128 ملیارد دالر میرسد و در ده سال آیند این رقم به 350 ملیارد دالر تقرب می کند.
تفاوت موقف ترامپ و رهبران قبلی قصر سفید در مناسبات اش با سعودی ها و شرکایش در اینست که وی از تامین حقوق بشر در این کشورها اصلا حرف ای به زبان نیاورد، فکتوری که همواره مورد اختلاف نظر بین امریکا وسعودی ها قرار داشت.

با این سفر خود ترامپ به عربستان و اسرایل نشان داد که وی حاضر است اعتماد از دست رفته را که در زمان اوباما بین امریکا و این دو متحدین اش به میان آمده بود، دوباره تامین نماید و مهمتر از همه حمایت خود را از کشور های عربی حوزه خلیج فارس و اسرایل در مقابله با ایران نشان بدهد. ترامپ نشان داد که تامین مناسبات با شرکایش در شرق نزدیک از اولویت های سیاست خارجی اش می باشد.اما ناظرین معتقد اند که با خصوصیات نا ثابت ایکه ترامپ دارد ، دراین اولویت ها به سادگی می تواند تجدید نظر نماید.

 


نزد اداره ترامپ وظیفه جدید قرار دارد. این اداره باید پلان "ب" را در مبارزه با تهران طرح نماید.و این پلان باید تمامی مجموع اوامری را در بر داشته باشد که همه پرابلم ها مغلق کنونی را با ایران دربرگیرد.
با طرح پلان "ب" علیه ایران به هر ترتیب باید منافع همه متحدین امریکا در نظر گرفته شود ، اروپا حاظر نیست به ساز ترمپ برقصد و تحریمات رفع شده علیه ایران را دوباره وضع نماید. چه خاصا که ایشان از اول آرزوی آمدن وی را به قصر سفید نداشتند و امروز نیز با احتیاط تمام ناظر عملکرد های ضد و نقیض وی در عرصه سیاست خارجی هستند. تا هنوز سیاست خارجی ترامپ نه برای خودش ، نه برای اداره وی ، همچنان نه برای شرکا و متحدین اش معلوم است.
مناسبات امریکا و روسیه نیز پای در هوا باقی مانده و ارتباط می گیرد به پایان نتایج تحقیقات کانگرس در امکانات ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با مسکو. اینکه چه وقت ترامپ اینرا ثابت خواهد توانست که اجنت کرملن نبوده و نیست ، زمان نشان می دهد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала