معلق کردن فرمان مهاجرتی ترامپ

© AFP 2023 / Joshua LOTTمعلق کردن فرمان مهاجرتی ترامپ
معلق کردن فرمان مهاجرتی ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاه فدرال آمریکا به تجدیدنظر علیه فرمان مهاجرتی جنجال برانگیز دونالد ترامپ رای داد و همچنان این فرمان را معلق قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ابتدای ریاست جمهوری‌اش طی فرمانی ورود مهاجر و مسافر از ایران و پنج کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را ممنوع اعلام کرد.
بعه چهارم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا پنجشنبه حکم داد که دستور ترامپ موجب تبعیض علیه مسلمانان است و درخواست وکلای دولت برای ابقای فوری آن به دلایل امنیت ملی را رد کرد.
این دادگاه مستقر در ریچموند، مرکز ایالت ویرجینیا ۱۳ قاضی دارد و حکم مذکور با ۱۰ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف صادر شد.
قاضی راجر گریگوری، رئیس دادگاه، حین قرائت حکم گفت که دولت از واژه "مبهم" امنیت ملی برای توجیه آن ممنوعیت استفاده می‌کند ولی این دستور موجب "تعصب دینی، غرض و تبعیض" است.
او با استناد به شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و دستیارانش که خواهان منع کامل ورود مسلمانان به آمریکا شده بودند، گفت دستور مهاجرتی هدفش ممانعت از ورود پیروان یک دین خاص به کشور است که می تواند ناقض قانون اساسی آمریکا باشد.
به گزارش بی.بی.سی، وزارت دادگستری آمریکا که به عنوان وکیل دولت در این پرونده عمل می‌کند از حکم یک قاضی فدرال ایالت مریلند به شعبه چهارم تجدیدنظر شکایت کرده بود.
دادگاه فدرال شعبه مریلند اجرای دستور رئیس جمهوری در مورد ممنوعیت صدور ویزا را متوقف کرد اما در مورد منع پذیرش پناهجو حکمی نداد. ترامپ آن حکم را "تعدی بی سابقه از حدود قضایی" خوانده بود.
هم اکنون شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال — مستقر در سان فرانسیسکو — نیز با پرونده مشابه‌ای روبرو است اما هنوز در مورد آن رای نداده است. پرونده پس از آن به دادگاه تجدیدنظر کشیده شد که یک قاضی فدرال ایالت هاوایی دستور مهاجرتی ترامپ را به حالت تعلیق درآورد.
این دومین فرمان ترامپ در مورد محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکاست. اجرای دستور قبلی او نیز در پی اعتراضات گسترده و صدور احکام توسط دادگاه‌های فدرال از جمله شعبه نهم تجدیدنظر متوقف شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала