چرا چین و روسیه از سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا نفرت دارند

© Sputnik / Alexander Vilfچرا چین و روسیه از سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا نفرت دارند
چرا چین و روسیه از سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا نفرت دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رایان پیکریل (Ryan Pickrell) در مجله امریکایی «The National Interest» می نویسد، چین و روسیه امریکا را به خاطر تلاش دفاع از خود در برابر راکت های بالیستیکی قاره پیما انتقاد میکنند.

در روز سه شنبه گذشته نظامیان امریکایی عملیات نابودسازی موفقانه راکت بالیستیکی قاره پیما را انجام دادند و راکت بالیستیکی قاره پیما را که از پولیگون بنام ریگان در جزایر مارشال پرتاب شده بود، از بین بردند. روسیه و چین که رقبای امریکا محسوب میشوند، حالا واشنگتن را به خاطر فعالیت های دفاعی آن انتقاد میکنند.
روزنامه دولتی People's Daily چین در روز پنجشنبه اعلام داشت که امریکا «قطی عطار را گشودند»، توازان نیروهای بازادرنده هستوی را تغییر داد. روزنامه چینایی نوشت:«عمل امریکا باعث آغاز مسابقه نو تسلیحاتی میگردد».
چژاو تون (Zhao Tong) که در مرکز سیاست جهانی کارنیگی-سینهوا (Carnegie-Tsinghua Centre for Global Policy) در پیکن به صفت همکار علمی ایفای وظیفه میکند، گفت:«چین از بابت آن عواقب نگران است که سیستم مدافعه ضد راکتی امریکا برای نیروها و وسایل ضربه جوابیه چینایی ایجاد میکند. این برای چین جدی ترین مساله است. برای آنکه آن را حل کرد، چین راکت های نو استقرار زمینی و بحری و راکت های با سرگولوله های منقسم شونده طراحی خواهد کرد».
نویسنده می افزاید، در واقعیت امر مسابقه تسلیحاتی همین اکنون جریان دارد، به خاطریکه چین مجتمع های عصری شده راکتی می سازد. چین بصورت فعالانه دستگا های پروازی مافوق سرعت صوت که توان عبور از وسایل مدافعه هوایی دارا می باشند، اجزای کاملتر سرگلوله های راکتی دارای قابلیت بلند مانور و راکت های بالیستیکی قاره پیما عصری شده، می سازد. نیروهای راکتی اردوی آزادی بخش چین تسلیحات خود را متنوع تر می سازد و نظامیان در ماه جنوری آزمایش راکت برد زیاد «DF-5C» با 10 سرگلوله انجام دادند. چون جمهوری مردم چین عمده تاً بر راکت ها اتکاء میکند، از همینرو بهبود سپر ضدراکتی امریکا باعث نگرانی آن میگردد.
وزارت خارجه چین نه تنها تبصره خود را در روزنامه People's Daily منتشر ساخته، بلکه یکبار دیگر از سیستم ماورای اتموسفییری هدف قراردادن راکت های بالیستیکی THAAD که در کوریای جنوبی مستقر ساخته شده، شکوه نموده است.
روزنامه ناسیونالیستی Global Times که تحت نظارت People's Daily فعالیت میکند، در ماه فبروری اعلام داشت:«سیستم جهانی مدافعه ضدراکتی امریکا در نهایت امر بر ضد نیروهای بازاری هستوی چین و روسیه هدف گیری شده است».
رهبر روسیه ولادیمیر پوتین در روز پنجشنبه شخصاً بر سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا حمله ور شد و اعلام داشت که روسیه انتخاب دیگر ندارد و مجبور است دفاع خودی را تحکیم بخشد.
پوتین به همکاران خود در گردهمایی اقتصادی پتیربورگ گفت:«عناصر سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا در سراسر جهان توازن ستراتیژیک را تخریب میکند. آنچه که رخ میدهد، بسیار جدی و نگران کننده است. در الاسکا، حالا در کوریای جنوبی عناصر سیستم مدافعه ضدراکتی امریکا بوجود می آیند. آیا ما باید اصلاً همان گونه، مانند بخش غربی روسیه، بدون اراده به آن نگاه کنیم، یا خیر؟ واضح که نه. ما می اندیشیم که به این چلنج ها چگونه پاسخ دهیم، به این چلنج ها برای ما».
پوتین اعلام داشت که امریکا از کوریای جنوبی به مثابه بهانه برای بهبود زرادخانه ضدراکتی خود استفاده میکند. روسیه نیز، مانند چین سیستم های تسلیحات تهاجمی، سیستم های حامل راکت های مافوق سرعت صوت و غیره تسلیحات می سازد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала