چین و عربستان دوستان جدید ترامپ

© AP Photo / Evan Vucciچین و عربستان دوستان جدید ترامپ
چین و عربستان دوستان جدید ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا برخلاف شعارهای تبلیغاتی خود به کشورهایی نزدیک شده که بسیاری انتظار آن را نداشته اند، اما این میلیاردر سابق نیز دلایل خاصی برای این راهبرد جدید خود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، باگذشت پنج ماه از آغاز به کار دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده امریکا کشورهای آلمان، مکزیک، کوریای جنوبی در بین بزرگترین بازنده‌های روابط خارجی امریکا به شمار می‌روند. این کشورها شاید در بین بزرگترین متحدان ایالات متحده باشند اما ترامپ بارها در کمپین‌های انتخاباتی خود تاکید کرد که از اقدامات پشت پرده آنها علیه امریکا خرسند نیست.

موضوع شگفت‌انگیز برندگان این بازی تا کنون است که نه اسرائیل و روسیه بلکه دو کشور چین و عربستان هستند که ترامپ چندین دهه به بی‌اعتبار کردن آنها مشغول بود. تا کنون قدرت نوظهور آسیا و بزرگترین نظام خاورمیانه هرآنچه درخواست نموده اند از کاخ سفید دریافت کرده‌اند، که از آن جمله می‌توان به حمایت بی‌قید و شرط ترامپ از آنها در مجامع عمومی اشاره کرد.

چین که در روزهای ابتدایی به قدرت رسیدن ترامپ به عنوان یک کشور متقلب معرفی شده بود با مجازاتی از سوی ترامپ مواجه نشد و حتی در دیدار مشترک میان دو رئیس‌جمهور، ترامپ ژی جینپینگ را فردی معرفی کرد که باعث پیشرفت بسیار زیادی در ایجاد روابط همکاری شده است.

عربستان نیز کشوری است که از سال 1987 به بعد هدف انتقادات ترامپ قرار گرفته بود به شکلی که ریاض را به سوءاستفاده از امریکا متهم کرده بود و خواستار دریافت پول از عربستان در ازای حمایت از آن شده بود. با اینحال بعد از سفر اخیر به عربستان، ترامپ با تحریم دیپلماتیک و نظامی قطر  — کشوری که دارای بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در خاورمیانه است — از سوی عربستان مخالفتی نکرد.

به نظر می‌رسد اتخاذ این تصمیمات متناقض مبنایی منطقی داشته باشد. ترامپ با نزدیک شدن به پکن به دنبال جلب حمایت در برابر اقدامات هسته‌ای کوریای شمالی است. ارتباط بیشتر با عربستان نیز می‌تواند بخشی از کمپین بزرگتر برای جلوگیری از تهاجمات ایران در خاورمیانه بوده باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала