یونکتاد: سرمایه گذاری ها در روسیه سه برابر افزایش یافته

© AP Photo / Mary Altafferیونکتاد: سرمایه گذاری ها در روسیه سه برابر افزایش یافته
یونکتاد: سرمایه گذاری ها در روسیه سه برابر افزایش یافته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رادیوی سازمان ملل متحد در امریکا خبر داده که در سال گذشته جلب سرمایه گذاری های خارجی به کشورهای عضو جامعه دول مستقل و گرجستان دوبرابر افزایش یافته و به 63 میلیارد دالر رسیده اند. در این باره در گزارش کنفرانس سازمان ملل در باره تجارت و انکشاف « UNCTAD» تذکر بعمل آمده است. در روسیه حجم سرمایه گذاری ها سه برابر افزایش یافته است.

بصورت کل در جهان، طوریکه کارشناسان خبر میدهند، این شاخص در نقطه پایئنتر قرار دارد و تا هنوز به سطح ماقبل بحران نه رسیده است. بازهم، انکشاف سریع تخنالوژی های عددی رشد محقر را تامین میکند که باعث «خوشبینی توام با احتیاط» ترتیب کنندگان گزارش میگردد. در این باره در مصاحبه با سرویس خبری سازمان ملل متحد جنرال سکرتر یونکتاد « UNCTAD» موخیسا کیتویی معلومات داده است.
جنرال سکرتر یونکتاد « UNCTAD» میگوید، انکشاف سریع تخنالوژی های عددی بر جلب جهانی سرمایه گذاری تائثیر قابل ملاحظه مینماید. کارپوریشن های عددی چند ملیتی وجوه عظیم را جلب و سرمایه گذاری میکنند. در این صورت 75 کارپوریشن از جمله 100 کارپوریشن عمده در این عرصه فعالیت در سه کشور — امریکا، انگلستان و آلمان و ده پلتفورم انتیرنیتی از جمله 11 پلتفورم انتیرینتی در امریکا قرار دارند. چین، امریکا و انگلستان در سال گذشته به دریافت کنندگان عمده سرمایه گذاری های مستقیم مبدل گشته اند.
چین یک نوع منبع است، به خاطریکه سرمایه گذاری ها دریافت میکند و امریکا مانند گذشته مواضع قوی دارد و انگلستان بعد از آنها قرار دارد. راستی، ما حالا راجع به تمایلات صحبت میکنیم که قبل از BREXIT (پروسه خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی) مشاهده میشدند. اینکه، این پروسه بر وضع چه تائثیر بجا خواهد گذاشت، فعلاً گفتن آن دشوار است».
اوضاع در کشورهای در حال انکشاف تا به حال نامعین است.
موصوف افزود:«ما مشاهده میکنیم که سقوط قیم مواد خام نیز بر سرمایه گذاری ها در کشورهای در حال انکشاف، خاصتاً آنهایی که به فروس مواد خام وابسته اند، تائثیرات منفی بجا میگذارد. احیای قسمی بازار مواد خام باعث خوشبینی ما میگردد. در عین حال اوضاع جیوپولیتیکی در شرق نزدیک بازهم علت نامعین بودن وضع باقی مانده است».
او افزود:«ما در یونکتاد به توسعه تجارت الکترونی اهمیت بس بزرگ قایل هستیم. این شکل در حال رشد بیشتر تجارت جهانی می باشد. طی سه — چهار سال اخیر حجم تجارت الکترونی پنج برابر سریعتر، نسبت به معاملات تجارتی عنعنوی، افزایش یافته است.
حجم سرمایه گذاری های مستقیم در کشورهای عضو جامعه دول مستقل و گرجستان دوبرابر افزایش یافته و به 63 میلیارد دالر رسیده است. تنها در روسیه این شاخص سه برابر افزایش یافته و مبلغ 38 میلیارد دالر را تشکیل داده است. این به تحرک بلندتر اقتصادی، نسبت به آنچه که توقع آن می رفت، و ثبات قسمی بهای نفت مربوط است. در اصل، به گونه مثال، این بازهم دوبرابر، نسبت به سال 2008 کمتر است. کارشناسان یونکتاد نه تنها حجم، بلکه کیفیت سرمایه گذاری ها در سراسر جهان ارزیابی میکنند.
جنرال سکرتر یونکتاد افزود:«روشن است، ما بخش اعظم سرمایه گذاری ها را در یکجا شدن و ادغام کمپنی ها مشاهده میکنیم، سرمایه گذاری ها در موسسات نو و در اقتصاد «سبز» به کندی افزایش می یابند. ما در یونکتاد از اهداف انکشاف پایدار حمایت میکنیم. ما عقیده داریم که سرمایه گذاری در اقتصاد «سبز» باعث بوجودآمدن امکانات نو و توسعه هرچه بیشتر شبکه، نسبت به یکجاشدن یا اداغام موسسات میگردد که بعضاً شکل ایجاد سرمایه نو نه، بلکه تغییر عواید، مربوط به خصوصیات قوانین مالیاتی در این یا آن کشور، شمرده می شود».
در مورد دورنمای سرمایه گذاری های مستقیم در ساحه بعد شوروی، به عقیده تدوین کنندگان گزارش، « خوشبینی معین وجود دارد». ستراتیژی تعویض واردات میتواند به ظهور بازیگران نو مساعدت نماید، ولی صحبت بیشتر بر مولدین محلی مطرح بحث می باشد. طوریکه کارشناسان یونکتاد اشاره میکنندو امکانات نو برای سرمایه گذاری های مستقیم در روسیه و اوکراین میتوانند از برکت پروسه خصوصی سازی بوجود آیند.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала