چتر ضد هسته‌ای روسیه با جدیدترین تکنولوژی دفاعی

© Sputnik / Сергей Мальгавко /  مراجعه به بانک تصاویر چتر ضد هسته‌ای روسیه با جدیدترین تکنولوژی دفاعی
چتر ضد هسته‌ای روسیه با جدیدترین تکنولوژی دفاعی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه سیستم جدید دفاع ضدموشکی را در خاک قزاقستان با موفقیت آزمایش کرده که به منظور مدرنیزه سازی تکنولوژی دفاع ضدموشکی پوشش دهنده حریم هوایی شهر مسکو در نظر قرار گرفته شده است.

به گزارش به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "نیزاویسیمایا گازیتا"،  روسیه فعالانه به گسترش سیستم دفاع ضدموشکی خود (سپر ضدموشکی) ادامه می دهد. سرهنگ "آندری پریخودکو" معاون فرمانده نیروهای متحد دفاع ضدهوایی در نیروی هوایی-فضایی روسیه اعلام کرده است که روز جمعه در منطقه نظامی «ساری شاگان» در جمهوری قزاقستان، آزمایش سامانه جدید دفاع ضد موشکی روسیه با موفقیت انجام گرفت.

اعلام نشده است که این موشک از چه نوع است، ولی کارشناسان اطمینان دارند که از مجموعه پرتاب موشکهای چند منظوره «آمور-پی» در قزاقستان، موشک رهگیر دارای برد کوتاه «پی آر اس-1ام» مربوط به سپر ضدموشکی پرتاب شده است که دهمین آزمایش در این منطقه محسوب می شود. 

در این آزمایش وظایف کنونی و آتی سیستم دفاع ضدموشکی به منظور مدرنیزه سازی و بهبود سامانه دفاع ضدموشکی «آ-135» پوشش دهنده حریم هوایی مسکو مورد نظر قرار گرفته بود.

سامانه دفاع ضدموشکی «آ-135»، سیستمی منحصر به فرد در روسیه است که آسمان پایتخت (مسکو) و منطقه صنعتی مرکزی روسیه را از هر نوع حمله موشکی محافظت می کند. در حال حاضر در تجهیزات این سامانه ضد موشکهای رهگیر «پی آر اس-1ام» برد کوتاه دارای کلاهک هسته ای مستقر است. با وجودیکه سیلوهای دارای موشکهای رهگیر دوربرد دست نخوره باقی مانده، ولی سامانه دفاع ضدموشکی «آ-135» موثر ارزیابی می شود. به گفته مقامات بلندپایه نظامی روسیه، موثر بودن پوشش هوایی شهر مسکو و حومه آن تا 90 درصد و برای منطقه صنعتی مرکزی روسیه تا 60 درصد قابل اطمینان است.   

به عقیده سرهنگ "میخائیل خدارینوک" کارشناس مسائل نظامی که خود زمانی در ستادکل نیروهای مسلح روسیه مسئول توسعه سیستم دفاع ضدموشکی و ضدهوایی بود، موشکهای رهگیر با برد کوتاه برای نابودی اهداف نظامی پرنده در جو زمین در نظر گرفته شده و دارای ویژگیهاییی با کارآیی بالا، مطابق با نیازهای روز بوده و در بین سامانه های ضدموشکی روسیه، مشابهی ندارد.

به گفته وی، سیستم مورد آزمایش قرار گرفته در روز 16 ژوئن احتمالا با هدف بررسی وضعیت کنونی موشکهای رهگیر کنونی و تحقیق در زمینه چرخه عملکرد نمونه مورد آزمایش شده در این پرتاب صورت گرفته است. این کارشناس بعید ندانست که نمونه مدرنیزه شده موشکهای «پی آر اس-1ام» در قزاقستان آزمایش شده که باید جایگزین موشکهای رهگیر سامانه دفاع ضدموشکی «آ-135» شود که دارای لایه ارضی جدید منطقه تحت پوشش بوده و نه تنها منطقه صنعتی مرکزی، بلکه دیگر تاسیسات مهم راهبردی روسیه را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

بر اساس اطلاعات رسانه های غربی، در ماه مه سال 2016 آزمایش عوامل این سامانه در چارچوب مانور نظامی نیروی هوایی روسیه مورد آزمایش قرار گرفته است. البته چنین آزمایشی بطور رسمی مورد تایید قرار نگرفته است.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در داخل کشور سامانه دفاع ضدموشکی زمینی «اس-500» قرار است با سامانه دفاع ضدموشکی «آ-135» و سامانه »آ-235» که باید جایگزین آن شود، بهم بپیوندند و موشکهای «اس-500» اساس سیستم واحد دفاع ملی ضد موشکی و ضد هوایی روسیه خواهد شد.  

موشک‌های «اس-500» همه شهرهای بزرگ، تاسیسات صنعتی و اهداف راهبردی در خاک روسیه را تحت پوشش دفاعی موثر قرار خواهد داد. این سامانه با برد نابودی اهداف تا فاصله 600 کیلومتری قادر است بطور همزمان 10 هدف بالستیک فوق مدرن که با سرعت تا 7 کیلومتر در ثانیه حرکت می کنند را نابود کرده و در عین حال قابلیت نابودی اهداف نظامی موشکهای کروز مافوق صورت را نیز دارد.  

همانطور که "یوری بوریسوف" معاون وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده است، تحویل سامانه های موشکی «اس-500» به ارتش در سال 2018 آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه توسعه تسلیحاتی دولت روسیه تا سال 2025، قرار است پنج مجموعه از این سامانه از مجتمع صنایع دفاعی خریداری شود. البته هنوز مشخص نیست که سامانه «آ-235» چه زمان مورد بهره برداری قرار بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала