عربستان ترکیه را تهدید کرد

© AP Photo / Jacquelyn Martinعربستان ترکیه را تهدید کرد
عربستان ترکیه را تهدید کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترکیه از طریق حمایت از دوحه علیه ریاض می‌خواهد بر مقدسات اسلامی در عربستان سیطره یابد و این مسئله خطر بزرگی برای عربستان به شمار می‌رود. این اتهامی بود که پیش از این به ایران می‌زدند."

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پس از نشستهای ریاض با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در 30 و 31 ثور گذشته و اعلام ائتلاف آنها، هنوز جوهر بیانیه پایانی و جنجالی این نشست‌ها خشک نشده بود، که لبنان سپس قطر، ساز جدایی از مواضع و سیاست‌های ریاض را نواختند.

رسانه‌های سعودی نیز حملات آتشین خود را آغاز کردند و در این میان، دوحه بیش از بیروت، در معرض این حملات قرار گرفت و بحرانی جدید در روابط دیپلماتیک ریاض و دوحه به وجود آمد و عربستان، به همراه، امارات و مصر و بحرین، قطر را تحریم کردند. دوحه نیز که گویی پیش از این به این مسئله فکر کرده بود، با حمایت ترکیه که از حاضران نشست‌های ریاض بود، مواجه شد و به این ترتیب، آنکارا نیز در معرض حملات ریاض قرار گرفت.

شبکه نبأ با ارائه گزارشی در این‌باره نوشت: ریاض نمی‌تواند به راحتی از موضع حامیانه ترکیه در قبال قطر در سایه تحریم‌های صورت گرفته از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، عبور کند. از زمانی که ترکیه از دوحه اعلام حمایت کرد، سیلی از پیامهای سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای ریاض به سوی آنکارا روانه شد.

در ابتدای امر، عربستان، حضور نظامی ترکیه در خاکش را رد و اعلام کرد که کشورش نیازی به پشتیبانی نظامی آنکارا ندارد. سپس چند باری به ترکیه هشدار داد که اگر بخواهد، ساز مخالف ریاض بزند، با استفاده عربستان از برگه کُردها مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی بیش از چند بار به طور تلویحی اعلام کرد که اگر آنکارا همچنان بخواهد از دوحه حمایت کند، ریاض نیز کردها را علیه ترکیه تحریک خواهد کرد.

گفته می‌شود حدود 25 تا 30 درصد جمعیت ترکیه، کُرد هستند که شمار آنان به بیش از 22 میلیون نفر می‌رسد.

رسانه‌های سعودی نیز حمله به ترکیه را در اولویت خود قرار دادند و آنکارا را متهم کردند که می‌خواهد رؤیای بازگشن امپراطوری عثمانی را عملی کند و برای خود در خلیج فارس، جایگاهی بسازد.

مقامات سعودی می‌گویند که ترکیه از طریق حمایت از دوحه علیه ریاض می‌خواهد بر مقدسات اسلامی در عربستان سیطره یابد و این مسئله خطر بزرگی برای عربستان به شمار می‌رود. این اتهامی بود که پیش از این به ایران می‌زدند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد از آنجا که دوحه حاضر نیز در سیاست خارجه‌اش از عربستان تبعیت کند، حل بحران ایجاد شده در خلیج فارس، براحتی صورت نخواهد گرفت. بویژه که اختلافات دوحه و ریاض، تاریخی است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала