جیمز متیس: عقب‌نشینی از افغانستان به عجله صورت گرفت

© REUTERS / Yuri Gripasجیمز متیس: عقب‌نشینی از افغانستان به عجله صورت گرفت
جیمز متیس: عقب‌نشینی از افغانستان به عجله صورت گرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا، گفته است به نظرش عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان، زیادی شتاب‌زده و خیلی زودتر از موعدش انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور به نقل از بی بی سی؛ آقای متیس در نشستی با هم‌پیمانان امریکا در ناتو درباره راه‌برد آینده این ائتلاف سخن می‌گفت.
در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره احتمال افزایش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان منتشر شده است.
حرف‌های آقای متیس در تضاد با اظهارات دبیرکل ناتو بوده است که گفت عقب‌نشینی از افغانستان باید زودتر اتفاق می‌افتاد.
تعداد نیروهای امریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به ۱۳۰ هزار نفر رسید ولی بعد با عقب‌نشینی امریکا، اختیار امور در سال ۲۰۱۴ به ارتش افغانستان سپرده شد.
در حال حاضر ۱۳۵۰۰ نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند.
جیمز متیس بعد از دیدار با وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در یک نشست خبری سخن می‌گفت.
وزیر دفاع امریکا گفت: "حالا که برمی‌گردیم و نگاه می‌کنیم، تقریبا اتفاق‌نظر وجود دارد که شاید زیادی سریع نیروهایمان را عقب کشیدیم و زیادی سریع تعداد نیروهایمان را کم کردیم."
اما از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در حرف‌هایش تاکید کرد پایان ماموریت جنگی ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۴، تصمیم درستی بود، و گفت: "اگر حرفی باشد، این است که باید زودتر این کار را می‌کردیم".
منابع دیپلماتیک و همین‌طور منابعی در دولت امریکا می‌گویند احتمال دارد بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر به تعداد نیروهای امریکا در افغانستان افزوده شود تا به مبارزه با گروه طالبان و گروه تروریستی داعش کمک کنند.
جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، در نشست خبری‌اش گفته است: "من برای جنگ زمان‌بندی نمی‌گذارم. جنگ در اساسش یک پدیده غیرقابل‌پیش‌بینی است".
به گفته او، "لُب کلام این است که ناتو تعهد کرده است افغانستان را از هراس و وحشت و ترور رها کند، و رهایی از هراس، اقتضا می‌کند که اجازه ندهید اقداماتتان خنثی شود."
امریکا بعد از حمله‌های ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کرد و از آن زمان این جنگ به ۱۶ سال کشیده است.
پس از پایان ماموریت ۱۳ ساله رزمی ناتو در افغانستان، این سازمان ماموریت جدیدش را با نام "حمایت قاطع" از اول جنوری ۲۰۱۵ آغاز کرد.
ناتو در حال حاضر ۱۳۴۵۹ نیرو در افغانستان دارد. از جمله ۳۹ کشوری که در این ماموریت شرکت دارند، امریکا، ایتالیا و آلمان بیشترین سهم را در تشکیل نیروهای ناتو در افغانستان دارند.
نقش نیروهای ناتو در چارچوب ماموریت "حمایت قاطع "، آموزش، مشاوره و کمک‌رسانی به حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان است که مسئولیت تأمین امنیت در سراسر این کشور را از آغاز سال ۲۰۱۵ به عهده گرفتند.
امریکا رهبری آموزش، مشورت و کمک را در جنوب و شرق افغانستان به عهده دارد. آلمان در شمال و ایتالیا در غرب و ترکیه در پایتخت افغانستان این مسئولیت را به عهده دارند.
نیروهای بین‌المللی بعد از سال ۲۰۰۱ میلادی وارد افغانستان شدند و در این مدت حدود ۳۴۰۰ نظامی آنان در این کشور کشته شدند. امریکا با از دست دادن ٢٣٠٠سرباز بیشترین تلفات نیروهای خارجی را در این جنگ متحمل شده است.
سران ناتو در نشست وارسا در جولای ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند که ماموریت ناتو را در افغانستان پس از ۲۰۱۶ نیز تمدید کنند و در آستانه نشست کنونی سران این سازمان، کشورهای شرکت کننده در ماموریت ناتو بر ادامه پشتیبانی از ماموریت حمایت قاطع تاکید کرده و گفتند که نیروهای امنیتی افغانستان در حال بهبود هستند اما آنها هنوز خود را نیازمند حمایت ناتو می‌دانند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است نیروهای این ائتلاف در افغانستان افزایش می‌یابد ولی رقم دقیقی مطرح نکرد؛ و در عین حال گفت که این نیروهای افزایشی، ماموریت جنگی نخواهند داشت.
مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، وعده داد که ۱۰۰ نفر به ۵۰۰ نیروی این کشور در افغانستان اضافه کند. او گفت که راه درازی در پیش است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала