کرزی: امریکا بدون همکاری کشورهای همسایه در افغانستان پیروز نمی‌شود

© Sputnik / Mikhail Klimentiev  /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی: امریکا بدون همکاری کشورهای همسایه در افغانستان پیروز نمی‌شود
کرزی: امریکا بدون همکاری کشورهای همسایه در افغانستان پیروز نمی‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حامد کرزی رییس جمهور پیشین می‌گوید،امریکا بدون همکاری کشورهای همسایۀ افغانستان در تامین امنیت موفق نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، رییس جمهور پیشین افغانستان در گفت‌گویی با شبکۀ C.C.T.N می‌گوید امریکا باید نقشش را در آوردن صلح در افغانستان بازی کند، چون امروز افغانستان نسبت به سال‌های گذشته به مراتب ناامن تر است.
آقای کرزی می‌گوید باید یک پیمان جدید شکل گیرد و امریکا به دنبال دیگر کشورهای و قدرت‌های جهان باشد و تمام هم‌سایه‌های افغانستان از جمله چین، روسیه، هند، ایران و پاکستان در آن سهم گیرند، در غیر آن بدون همکاری همسایه‌های افغانستان، امریکا هیچ کاری کرده نمی‌تواند.
کرزی یکبار دیگر از عملکرد امریکا در افغانستان انتقاد کرده می‌گوید ایالات متحدۀ امریکا زیر عنوان تامین امنیت و مبارزه با تروریزم با فراخوان غلط به افغانستان آمد اما روی آنچه را انجام داد متمرکز نشد.
رییس جمهور پیشین می‌گوید امریکا روی مبارزه با تروریزم کار نکرده، چون جنگ افغانستان یک استراتیژی کلی با درنظرداشت عملیات منطقه‌یی کار داشت و امروز پناه‌گاه‌های تروریزم هنوز هم سر جای‌شان هستند.
او در مورد رابطه‌اش با رییس جمهور غنی گفت که رابطۀ خوب دارم و بهترین‌ها را به برایش در امر موفقیت و توسعۀ دموکراسی آرزو دارم اما اختلافاتی هم در بعضی موضوعات وجود دارد.
کرزی می‌گوید نمی‌شود انکار کنی که افغانستان مصؤون است و بعضی کسان هستند که گروه‌ داعش را تجهیز و تمویل می‌کنند و وقتی امریکا ادعای مبارزه با افراط‌گرایی می‌کند اما کاهش نیافته، پس چیزی غلط است یا راه مبارزه با افراط‌گرایی را نمی‌دانند.
وی یادآور شد که افراط‌گرایی یک ابزار است و اگر به گذشته نگاه شود، امریکا از آن به عنوان یک ابزار علیه جماهیر شوروی سابق استفاده کرده بود.
در مورد بسته‌شدن دفتر شورای عالی صلح کرزی گفت که به خاطر ادامۀ مذاکرات صلح در بیرون یا درون افغانستان خواستیم یک دفتر برای طالبان ایجاد شود اما ما جمهوری اسلامی افغانستان را داشتیم و طالبان دفتر امارت اسلامی را در قطر باز کردند که این به معنای یک کشور و دو قدرت بود و به همین دلیل متوقفش کردیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала