محمود صیقل: شورای امنیت طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد

© Sputnik / Dmitry Astakhov /  مراجعه به بانک تصاویر شورای امنیت
شورای امنیت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل با انتقاد از سیاست‌های پاکستان تاکید کرد که شواری امنیت سازمان ملل تعریف مشخصی از کشورهای حامی تروریسم داشته باشد و طالبان نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، محمود صیقل، نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل پاکستان را به انجام حملات تروریستی در افغانستان متهم کرد.
وی از جامعه جهانی خواست تا برای از بین بردن مراکز حمایتی تروریست‌ها در خارج مرزهای افغانستان اقداماتی را انجام دهد.
نماینده دائم افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: همکاران گروه‌های تروریستی در کشور همسایه (پاکستان) از طریق حملات هدفمند و تخصیص پذیرفتن مسئولیت حملات تروریستی، به دنبال ایجاد اختلاف بین مردم و نیروهای امنیتی ما هستند.
صیقل گفت که دشمن تلاش می‌کند تا حملات موسوم به سبز علیه آبی (حمله به خودی) را برای تخریب برنامه‌های آموزشی و حمایت از نیروهای امنیتی ما انجام دهد اما موفق نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات مشترک افغانستان، امارات و آمریکا که اخیرا منتشر شد به وضوح نشان می‌دهد که حمله 10 ژانویه سال جاری در قندهار در شهر «کویته» در پاکستان طراحی شده بود.
نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از تهدیدات خارجی برای تمامیت ارضی افغانستان نقض خط مرزی است. این تخلفات شامل شلیک خمپاره، نقض حریم هوایی، ایجاد موانع و مراکز نظامی و ایجاد خندق‌های عمیق است که همه این موارد وضعیت کنونی را وخیم کرده است. اگر این مشکلات حل نشود، بدون شک وخیم‌تر شدن صلح و امنیت در منطقه ادامه می‌یابد.
با این حال، دولت پاکستان چندی قبل اعلام کرد: حکومت افغانستان نباید بخاطر شکست‌های خود دیگران را سرزنش کند.
صیغل در واکنش به این اظهارات نیز گفت: چنین اظهاراتی برای از بین بردن تمرکز و توجه بر سیاست دراز مدت آنها (پاکستان) برای ترویج خشونت و بی‌نظمی در افغانستان بیان می‌شود.
نماینده افغانستان همچنین از استراتژی سه ضلعی افغانستان خبر داد که عبارتند از:
تقویت اجماع جهانی علیه مبارزه با تروریسم با تمرکز بر مجاب کردن پاکستان برای همکاری واقعی در زمینه مبارزه با تروریسم، پایان دادن بر تخطی‌های مرزی و تسهیل روند صلح
تقویت توانایی‌ها و ظرفیت دفاعی و امنیتی افغانستان
بهبود وحدت ملی، وحدت در حکومت و ارئه خدمات بهتر به مردم افغانستان
این دیپلومات افزود: با توجه به ماهیت بحران، موفقیت این استراتژی به همکاری مشترک و پایدار در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بستگی دارد.
محمود صیقل بار دیگر اظهار کرد: "افغانستان بارها بر دو نگرانی شدید خود تاکید کرده‌اند: اول اقدامات جدی علیه پناهگاه امن منطقه‌ای و حمایت لجستیکی از تروریست‌ها و دوم تخطی‌های مرزی که پیش از این نیز به آن اشاره کردم".
وی گفت: دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان را در جریان جزئیات این دو مسائل قرار داده‌ایم اما تاکنون اقدامات مناسبی انجام نشده است.
نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: اگر طالبان حاضر به صلح نیستند بنابراین باید به عنوان گروهی تروریستی شناخته شوند.
محمد صیقل همچنین تاکید کرد: سازمان ملل باید معیارهای مشخصی را برای تعریف دقیق از کشورهای تروریسم تعیین کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала