گرد و غبار منزل باعث چاقی میشود

© Fotolia / Kokhanchikovزن چاق
زن چاق - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان در پژوهش های اخیر خود به این نتیجه رسیدند که برخی از مواد کیمیاوی که در میان گرد و غبار منزل یافت می‌شود ممکن است با چاقی ارتباط داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقاله منتشره در مجله تکنالوژی علوم و محیط زیست ، گرد و غبار بیش از حد در خانه های مردم می تواند باعث چاقی شود. ذرات آن باعث می شود که سلول های چربی ببیش از حد رشد نموده و مواد مغذی بیشتر در آنها تجمع نمایند.

دانشمندان در پژوهش های اخیر خود به این نتیجه رسیدند که برخی از مواد کیمیاوی که در میان گرد و غبار منزل یافت می‌شود ممکن است با چاقی ارتباط داشته باشد.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طیف گسترده‌ای از ترکیبات موادکیمیاوی که به گریس، روغن هیدرولیک و پلاستیک افزوده می‌شوند، می‌توانند به گیرنده PPARgamma در بدن متصل شده و تحت شرایط مناسب آن را فعال کنند. این گیرنده که تنظیم‌کننده سوخت و ساز چربی و تکثیر و مرگ سلولی و ذخیره‌کننده اسیدهای چرب است، عمدتا در بافت چربی و روده بزرگ انسان یافت می‌شود. فعال شدن این گیرنده می‌تواند یکی از عوامل مهم چاقی باشد.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که 28 تا 30 ترکیب که در گردوغبار داخل منزل یافت شده است در دسته مواد آگونیست گیرنده گامای «ضعیف یا متوسط» قرار می‌گیرند، به این معنی که می‌توانند به گیرنده گاما متصل شده و آن را فعال کنند.

پژوهشگران نشانه‌هایی از فعالیت قابل توجه گیرنده گاما را در بیش از نیمی از گرد و غبار جمع‌آوری شده از منازل، ادارات و سالن های ورزشی یافتند که این مقدار با میزان برآورد شده (50 میلی‌گرم) گرد و غبار منزل که کودکان در روز با آن مواجه هستند مطابقت داشت.

تحقیقات بیشتری در حال حاضر برای آزمودن اطالعات آزمایشگاهی در شرایط دنیای واقعی در حال انجام است، تا تعیین شود که فعال شدن گیرنده گاما در این سطح چه مشکلاتی از لحاظ وقایوی ممکن است ایجاد کند.
در عین حال نظافت بیش از حد منازل و استفاده بیش از حد از پاک کننده‌ها بویژه سفید کننده‌ها سبب افزایش ابتلا به آسما " نفس تنگی " و آلرژی در کودکان خردسال می‌شود.
بر اساس تحقیقات ،کودکانی که در خانه‌هایی با سطح نظافت معمولی زندگی می‌کنند کمتر دچار بیماری آلرژی به گرد و غبار می‌شوند.
بر این اساس پزشکان به والدین توصیه می‌کنند در حفظ نظافت منزل خود در حد اعتدال برای حفظ سلامت کودکان و جلوگیری از ابتلای آنها به آلرژی و چاقی اهتمام ورزند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала