عواقب چند زنی در ازبکستان: محبت نو و قلوب شکسته

© Sputnik / Andrey Stenin عواقب چند زنی در ازبکستان: محبت نو و قلوب شکسته
عواقب چند زنی در ازبکستان: محبت نو و قلوب شکسته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مقاله منتشره سازمان «EurasiaNet» امریکا گفته شده، جلیل بورییف از ازبکستان به روسیه 20 سال قبل، زمانیکه او 18 سال بود، رفته بود. در ابتدا او در اکاسی مصروف قطع نمودن درختان بود و پول خوب به دست می آورد. چهار سال بعد برگشت و با صنوبر، دختری از ولایت کاشکا دره در جنوب- شرق ازبکستان ازدواج کرد.

بورییف، بعد از تشکیل نمودن خانواده، وقت زیاد را در اکاسی در روسیه سپری میکرد و ده سال بعد باخانم محلی بنام ایلونا ازدواج کرد. صنوبر که دو دختر داشت، به موافقه با ازدواج دومی شوهرش مجبور شد.
صنوبر گفت:«من چه کرده میتوانستم؟ شوهر من در آنجا مدت 20 سال کار میکند و فقط دو سال یکبار به خانه می آید. هیچگاهی فکر نمی کردم که او به من چنین خیانت خواهد کرد. من نزد ملا امام جهت مشوره رفتم. او گفت که اگر مرد توان تامین دو خانواده داشته باشد، پس او حق گرفتن زن دوم دارد».
بورییف گفت:«من برای آشناساختن ایلونا با والدین و همچنان با صنوبر آمده ام. همسران من باهم زبان مشترک پیدا کردند و صنوبر دختر روسی مرا مانند دختر خود پذیرفت». ایلونا ابتدا از رفتن به ازبکستان هراس داشت، ولی بعد از پافشاری اقارب شوهرش موافقه کرد.
ایلونا گفت:«نگرانی و ترس زمان از بین رفت، وقتیکه من با صنوبر و والدین شوهرم آشنا شدم. من قبل از ازدواج دین اسلام را قبول کردم و آموختن زبان ازبکی را آغاز کردم. جلیل — شوهر بسیار غمخوار است. او مشروب نمی نوشد و بسیار زیاد کار میکند. ما در اباکان خانه بزرگ داریم و من خوشبخت هستم».
با تفاوت از بورییف، نادر ظفروف در مورد افشای راز تشکیل خانواده دوم در قزاقستان از عجله کار نمی گیرد. نادر 31 سال عمر دارد و او باشنده شهر نمنگان، واقع در دره فرغانه است که در آن افکار محافظه کارانه مسلط هستند. او در نمنگان همسر و یک پسر دارد. هشت سال قبل او در الماتا شهر تجارتی قزاقستان نانوایی ازبکی گشود. به فکر انکشاف بزنس خود می باشد و وقت زیاد را در نانوایی سپری میکرد و به ندرت به خانه خود میرفت.
ظفروف گفت:«من روزی در الماتا با سابینا ملاقات نمودم. او در جوار نانوایی ما سلمانی خانه دارد. او اویغور است. ما در ابتدا باهم دوست بودیم و بعداً در مورد ازدواج تصمیم گرفتیم و طبق شریعت اسلامی او را نکاح کردم».
ولی طوریکه ظفروف توضیح داد، اگر همسر اول او باخبر شود، او به برگشت فوری به خانه مجبور خواهد شد و از همینرو او ازدواج دوم خود را مخفی نگاه میدارد.
با تفاوت از این دو مرد، عزیز نورعلی یف 34 ساله که در مسکو به صفت دریور تاکسی کار میکند، میخواهد همسر و دختر خود را در ازبکستان فراموش کند. او باخانم روسی ازدواج کرده و از او دو پسر دارد و مدت پنج سال است که به ازبکستان برنمی گردد. نورعلی یف از دادن توضیحات در باره قصه زندگی خود امتناع ورزید، ولی گفت که جداً قصد دارد برای همیش در روسیه باقی بماند.
چنین مثال های ازدواج های چند مرتبه یی را تقریباً در هر شهر و قریه ازبکستان میتوان مشاهده کرد. ولی باوجود این، این موضوع هیچگاهی در رسانه های محلی بالا نمی شود.
ولی بعداً چند هفته قبل شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در محضر عام راجع به ضرورت تصویب قانون نو جهت مبارزه با چند زنی اعلام داشت. قرار معلوم، او از عملکرد روحانیون اظهار نگرانی نمود که به گفته موصوف، به این عمل مساعدت مینمایند.
میرضیایف در تاریخ 19 جون گفت:«برای این که به این بی قانونی خاتمه بخشیده شود، ما مسوده قانون را آماده می سازیم. هر ملا که مراسم نکاح را بدون شاهد یا اسناد از اداره ثبت ازدواج عقد میکند، مجازات خواهد شد».
ر اجع به این موضوع صحبت در محضر عام معمول نیست، ولی زنان از مقامات محلی پیوسته می طلبند که به شکل از اشکال به بازگرداندن شوهران شان به خانه مساعدت نمایند و یا حد اقل، به خانواده ها کمک مالی نمایند. زندگی مادر یکه در ازبکستان بسیار سخت و تائثرآور است.
محبت نصرتووا، نماینده شورای محلی ولسوالی ولایت کاشکا دره گفت:«واضح است که ادارات محلی ناحیوی و کمیته های زنان سعی می ورزند به شیوه خود با زنان کمک نمایند. ولی همسران کارگران مهاجر اکثراً مجبورند با وضع سازگاری نمایند، ولی فقط به شرط که شوهران شان با اطفال کمک مالی خواهند نمود».
سرگی اباشین کارشناس مسایل ازبکستان که در سانکت پتیربورگ زندگی میکند، گفت که معلوم نمودن مقیاس چند زنی را در بین مهاجرین ازبک عملاً ممکن نیست.
اباشین گفت:«این امر ناگزیر است. مردم خانواده های شان را ماه ها و حتی سال ها نمی بینند. برخی ها در روسیه برای خود شریک موقتی زندگی پیدا میکنند که بعداً به شریک دایمی زندگی شان مبدل میگردد. طبق احصائیه اگر صحبت بر سر 1،0% مردم مطرح بحث می باشد، پس ما میتوانیم راجع به 1500 تا 2000 نفر صحبت نمائیم. در ظرف چند سال تعداد چنین اشخاص به ده ها هزار نفر میرسد».
برهان رحیموف ملا امام ولایت کاشکا دره گفت که او معمولاً با ازداوج های ثانوی مخالف نیست.
یعقوب نورمرادوف آمر اداره تعلیمات ابتدایی سرخان ره نسبت چند زنی محاکمه شده بود. او دو سال قبل مقام امریت اداره وزارت داخله شهر گلستان را نسبت این تخلف از دست داده بود.
صاحبه حیاتووا بلوگر و ژورنالیست ازبک که در مسکو زندگی میکند، گفت:«من باور دارم کا اکثریت زنان ازبک هیچگاهی با این امر موافقه نخواهند کرد، تا شوهران آنها در روسیه خانواده تشکیل دهند. ولی زمان که آنها با چنین مساله برمی خورند، پس مجبورند که یا بطور مستقل خود و اطفال خود را تغذیه نمایند و یا جهت کمک به والدین شان مراجعه کنند».

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала